Wat voor soort kleding is acceptabel onder de Participatiewet?

In de Participatiewet artikel 18, lid g staat dat kleding geen belemmering moet zijn voor het vinden van werk. Letterlijke wettekst: "het naar vermogen verkrijgen, het aanvaarden of het behouden van algemeen geaccepteerde arbeid niet belemmeren door kleding, gebrek aan persoonlijke verzorging of gedrag"

Betekent dit dat iedereen die een alternatief uiterlijk heeft cq van de norm afwijkende kleding draagt een uitkering op z'n buik kan schrijven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De kleding moet passen bij de baan waar je op solliciteert. Een paar voorbeelden: wil je bij een bank gaan werken, dan is een kostuum gepast bij het sollicitatiegesprek. Wil je in een platenzaak aan het werk, dan kun je best met een rock t-shirt en een hanekam op komen draven. Het hangt dus van de situatie en de baan af, wat gepaste kleding en uiterlijk zijn.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi gezegd. Bedenk ook dat die wetgeving er vooral is voor de extremen: iemand die zich bijvoorbeeld - al dan niet expres - kleedt als een zwerver met bedorven afhaalchinees eten in z'n broeksomslagen en kraag, willen ze aan kunnen pakken. Zijn er helemaal geen regels voor, dan kan zo iemand net doen of hij gek is en niet door heeft dat hij zich op die manier niet daadwerkelijk serieus inzet voor het vinden van een baan. "Ik solliciteer toch, dan voldoe ik aan jullie verplichting en kan mijn uitkering niet gekort worden", is dan niet meer genoeg. Net zoals je zonder geldig vervoerbewijs niet op het perron mag komen, terwijl niemand er moeilijk over doet als je je oma van de trein haalt. Als hangjongeren echter het perron gaan gebruiken om gezellig te drinken en te roken zodat de treinreizigers bij in- en uitstappen door een rookwalm heen moeten, gebruikt de politie de regel van de geldige vervoerbewijzen op het perron om mensen daarvoor te kunnen bekeuren en van het perron te verwijderen. (Dat laatste voorbeeld zal wel niet meer helemaal opgaan sinds de OV-chipkaart, maar de bedoeling zal duidelijk zijn.)