Kan ik van een hosting provider eisen dat ze toegang geven tot het control panel?

Een klant heeft een nieuwe domeinnaam geregistreerd, helaas bij een provider die ik tot vandaag nog niet kende. De factuur is betaald en hij zou spoedig de inloggegevens ontvangen. Tot mijn verbazing kon hij alleen deze gegevens doorsturen naar mij:
- gegevens voor MySQL database
- de URL voor PhpMyAdmin
- FTP gebruikersnaam en wachtwoord

Hij heeft geen gegevens ontvangen om in te loggen op het control panel.
E-mailadressen kan hij niet zelf aanmaken, die moet hij aanvragen (die zijn wel bij de prijs inbegrepen, maar aanmaken - dat doet de hosting provider). Wil hij het wachtwoord voor de FTP-server wijzigen, dan kan dat alleen via de provider. Nog iets idioots: WordPress installeren moet via de FTP, daar heeft hij aparte instructies voor gekregen.

Kortom, de klant betaalt voor registratie domeinnaam, betaalt ook maandelijks voor de hosting, maar krijgt geen toegang tot het bijbehorende control panel.

Is dit toegestaan?
Of heeft de klant recht op toegang tot zijn eigen contol panel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Nee, hier bestaat geen wettelijke verplichting toe. Er is sprake van een overeenkomst, die twee partijen zijn aangegaan. Alleen wanneer in hun voorwaarden het control panel onderdeel is van de overeenkomst kan een contractant hier recht op doen gelden. Je klant kan zijn onvrede kenbaar maken en natuurlijk beslissen naar een andere hostingprovider te gaan wanneer het contract is uitgediend. Dat zou ik ook zeker adviseren, en daarnaast zou ik de provider duidelijk maken dat je anderen op de hoogte stelt van de gebrekkige dienstverlening. Wellicht maakt dat enige indruk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Ik was er al een beetje bang voor :/
In de AV kan ik er niets over vinden, ik heb de klant al gevraagd of hij het contract naar me wil e-mailen. Ook al is het niet wettelijk verplicht, ik neem aan dat deze werkwijze wel van te voren moet zijn vermeld, als niet in de overeenkomst, dan wel in de offerte. Ik wacht het even af. +