Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft een kind recht op erfenis of kan het het recht veiligstellen ?

De moeder van dit kind is in '98 overleden, toen gold nog niet het langstlevende recht toch? De vader is inmiddels hertrouwd in gemeenschap van goederen. Uit deze relatie is een kind geboren. De stiefmoeder heeft het stief kind op 12 jarige geadopteerd. Dit is ondanks tussenkomst van de rechter niet geheel vrijwillig gebeurd, wat kan een kind van 12 tegen 2 volwassenen waar het van afhankelijk is ..het kind wil de adoptie terugdraaien nu het volwassen is, dit kan pas vanaf 21 jaar. De echte moeder had een overlijdensrisico verzekering waardoor er ongeveer 230.000 gulden is ongeveer 100.000 euro vrijkwam bij haar overlijden. Dit is in het nieuwe huis gegaan wat de echte ouders nog vlak voor het overlijden gekocht hadden. Heeft dit kind nu het volwassen is een mogelijkheid om haar deel 50.000 euro veilig te stellen cq te verkrijgen. Er is reden om aan te nemen dat de vader en stiefmoeder niet van zins zijn om dit geld bij haar terecht te laten komen en er is een atiefbroertje in beeld.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
955

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Volgens mij had en heb je recht op het kindsdeel van de overleden moeder, ook bij een langstlevende testament. Als er maar één kind is, is dit een kwart van de erfenis om dat de langstlevende recht heeft op de helft + een kindsdeel.

Vaak behoudt de langstlevende het recht op het vruchtgebruik van het kindsdeel om toch een redelijk inkomen te hebben. Maar dat moet dan wel notarieel geregeld zijn en het kind blijft wel eigenaar van het kindsdeel zelf. Als er notarieel niks geregeld is kun je volgens mij het kindsdeel gewoon opeisen, waarschijnlijk met rente.

Helemaal zeker ben ik niet omdat erfrecht niet echt makkelijk is. Ik adviseer je dan ook om contact op te nemen met een notaris. Die kan je precies vertellen hoe het zit. Normaal gesproken worden voor dit soort vragen ook geen kosten in rekening gebracht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens kan het wel zo zijn dat de overlijdensrisico verzekering die is afgesloten geen onderdeel is van de erfenis omdat die bijvoorbeeld voor een specifiek doel (hypotheek vrij maken huis bij overlijden van een van de partners) echt op naam wordt afgesloten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding