Is je middelvinger opsteken in het verkeer strafbaar?

Ik fietste laatst naar huis op een fietsbaan in het centrum van Maastricht, een buschauffeur moest een obstakel op zijn baan voorbij en had geen zin om op mij te wachten, het scheelde nog geen 5 centimeter of hij had me platgeduwd. Uit reactie stook ik mijn middelvinger naar hem op.

Nu vraag ik me dus af, is dat strafbaar? Of aso? Of gedoogd in bepaalde situaties ;) ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
9.1K

Het beste antwoord

Ja, dat is strafbaar, dat dit zich in het verkeer afspeelt doet niet ter zake.

Artikel 266

Elke opzettelijke belediging die niet het karakter van smaad of smaadschrift draagt, hetzij in het openbaar mondeling of bij geschrift of afbeelding, hetzij iemand, in zijn tegenwoordigheid mondeling of door feitelijkheden, hetzij door een toegezonden of aangeboden geschrift of afbeelding, aangedaan, wordt, als eenvoudige belediging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
escape
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De vraag is of dit gebaar in dit geval wel een belediging was. Het lijkt me in dit geval meer een uiting van ongenoegen, dat is heel wat anders. (en niet strafbaar ! Ondanks dat hetzelfde gebaar ook beledigend gebruikt kan worden)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gebaar wordt wel als zeer ordinair beoordeeld.
escape
9 jaar geleden
Of iets al dan niet beledigend is volgens de wet, is van twee zaken afhankelijk:
1. Of iemand zich zodanig beledigd voelt dat hij aangifte wil doen.
2. Of de rechter dat met hem eens is.
Castle
9 jaar geleden
Het is een belediging want een middelvinger opsteken betekent "Fuck You". Er zijn handsignalen die voor meerdere culturen anders geïnterpreteerd kunnen worden maar niet de bekende middelvinger. Dus is het een belediging en daarmee strafbaar. Steek je vinger maar eens op naar een politieagent en je krijgt hiervoor een boete.
Denk (voor de grap alleen al) eens aan: https://www.youtube.com/watch?v=bLLEZIhouSQ Dus een +

Andere antwoorden (1)

Nee natuurlijk is dit niet strafbaar!
Er zal geen rechter zijn die jou hiervoor zal veroordelen.
Als dit soort dingen vervolgd zou worden zou het hele rechtssysteem vastlopen.
Belediging op welke manier dan ook valt gewoon onder de vrijheid van meningsuiting.
Jij hebt d.m.v. gebaar je mening geuit.
Misschien niet op een nette manier maar dat doet absoluut niet ter zake.
Maar...wie zou er nu meer strafbaar zijn,jij of de buschauffeur.
Hij neemt een risico waarbij hij jou had kunnen verwonden of erger dus jij stond volledig in je recht je mening kenbaar te maken.
Niets strafbaars aan,wat de wet (dode letter!) er ook van zegt!

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor alle minnetjes!!!
Wie geeft mij een voorbeeld van iemand die ooit door de rechter is veroordeeld voor het beledigen van een ander persoon.
Als een wet niet wordt gehonoreerd door veroordelingen is het een dode letter!
Er is maar één mogelijkheid in Nederland waarom je veroordeeld zou kunnen worden en dat is belediging van het Staatshoofd.
In alle andere gevallen zul je nooit een veroordeling krijgen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Er zijn (minstens) twee zaken die niet kloppen aan je antwoord. 1. De vrijheid van meningsuiting is niet onbeperkt. Belediging is dus wel strafbaar.
2. De wet an sich is geen dode letter. De uitdrukking "een dode letter" wordt gebruikt voor wetten die geen waarde meer hebben, omdat ze nooit meer worden gebruikt of nooit meer worden toegepast, bijvoorbeeld omdat ze (geheel of gedeeltelijk) zijn vervangen door nieuwe(re) relevante(re) wetten.
ronron1212
9 jaar geleden
Jack7 belediging is wel degelijk strafbaar en die speciale vinger dus ook.