Mijn partner is uit onze koopwoning vertrokken en heeft de hond meegenomen zonder overleg, wat zijn mijn rechten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Dat je partner de hond zonder overleg meeneemt, is natuurlijk heel ongepast. Als de hond van jullie beiden was, dan zou overleg hierover op zijn plaats zijn geweest.

Het is echter niet zo eenvoudig om aan te geven van wie een hond is. Juridisch gezien is het bezit van een hond gelijk aan het bezit van een voorwerp. Wie nu in jullie geval als de eigenaar geldt van de hond, is afhankelijk van een aantal vragen. Wat jouw rechten zijn, is ook afhankelijk van de antwoorden op die vragen.

- Wie heeft bij de aankoop van de hond betaald voor de hond?
- Was de hond vóór het gaan samenwonen van jullie beiden al het bezit van één van jullie? Of is de hond pas aangeschaft toen jullie al samenwoonden?
- Wie zorgde het meest voor de hond?
- Wie betaalde het meest voor de verzorging van de hond?
- Is er sprake van een geregistreerd partnerschap of woonden jullie ongehuwd samen, of ben je getrouwd? Onder huwelijkse voorwaarden of in gemeenschap van goederen? Wat is er bij dat contract of dat huwelijk afgesproken over de hond?

Dit zijn in ieder geval allemaal vragen die een rechter aan de orde zou stellen, als hij zou moeten besluiten bij wie de hond moet gaan wonen.

Het lijkt mij het beste om met je partner te gaan overleggen over de ontstane situatie. Als dat niet lukt, zoek dan een bemiddelaar. Dat kan een bekende van jullie beiden zijn, maar ook een professioneel mediator. Kom je er samen met de bemiddelaar ook niet uit, dan is het verstandig om langs te gaan en/of hulp te vragen bij het Juridisch Loket www.juridischloket.nl of bij een advocaat. Een advocaat is te vinden via www.advocatenorde.nl.
Antoni
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Plus Antoni!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus
Als er niets is geregeld, zijn beide honden gezamenlijke eigendom. Dat wil zeggen dat beiden evenveel recht hebben op de hond.
Voor de twee die vechten om een hond is het een nare aangelegenheid en voor een rechter is het een moeilijke beslissing.
Moet hij een muntje opgooien?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Antoni
ja, een zinnig advies, plus. @ BuitendijkN
Helaas zal de rechter zo objectief mogelijke criteria moeten hanteren. Bedenk echter een ding goed: evenals gedeeld ouderschap is er best een regeling mogelijk waarbij de hond om beurten bij de een en bij de ander is (als de huissituatie het toelaat). Een hond is een gewoontedier, maar als de hond niet al te oud is kan hij er best aan wennen dat hij de ene keer bij het vrouwtje en de andere keer bij het baasje is. Als (neem ik aan) volwassen mensen zou je elkaar dat toch moeten gunnen! dit is een van de eerste dingen die ik als ik u was, als mogelijkheid met de mediator zou bespreken. Zeker als beiden verknocht zijn aan de hond en er hun liefde graag aan willen schenken is dat een oplossing. Hoop dat u er uit komt!