Mag een orthoptist in opleiding al zonder toeziend oog van een gediplomeerd orthopist controles/advies doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

De orthoptist is een paramedicus en de titel is wettelijk beschermd. De orthoptist is werkzaam in een oogheelkundige/ orthoptische kliniek in een ziekenhuis of in een particuliere oogartsenpraktijk en werkt op rechtstreekse verwijzing van oogarts of huisarts. Maakt u een afspraak zonder verwijzing dan valt het niet onder de basisverzekering.
Een orthoptist in opleiding (OiO) is nog niet verbonden aan een ziekenhuis en/of heeft geen eigen praktijk. Is niet bevoegd om zelfstandig controles uit te oefenen en op grond van deze controles de patiënt te adviseren. De patiënt is sowieso geen patiënt van een orthoptist in opleiding.
Wat natuurlijk wel gebeurt is, dat een orhoptist in opleiding een onderzoek doet in verband met een afstudeerproject. Dan verlaat de gediplomeerde orthoptist de onderzoekskamer en de student(e) doet heel onbevangen een volledig onderzoek van een patiënt waarvan alle gegevens bekend zijn. Alvast de patiënt adviseren is niet toegestaan, op eventuele vragen van de patiënt moet neutraal geantwoord worden en naar de orthoptist verwezen worden.
Er mag door de OiO vooraf niet in het dossier gekeken worden. De uitgebreide gegevens die de OiO heeft verzameld worden daarna (buiten beeld van de patiënt) door deskundigen vergeleken met de uitslagen in het dossier.