hoe snel na hoger beroep volgt uitspraak?

Inzake een strafzaak is er hoger beroep aangetekend. De rechtbank deed binnen 14 dagen uitspraak, is dit bij het gerechtshof gelijk of zit hier een ander termijn aan vast?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
7.4K

Antwoorden (1)

Wanneer u niet in voorlopige hechtenis zit, maar op vrije voeten bent, kan de termijn waarbinnen uw zaak in Hoger beroep wordt behandeld, variëren van zes tot 24 maanden. De raadsheren proberen wel alle zaken zo snel mogelijk te behandelen. Verstrijkt er erg veel tijd tussen het instellen van het Hoger Beroep en de datum van behandeling van een eventuele zitting, dan kan uw advocaat een zogenaamd 'redelijke termijn verweer' voeren.
Het gerechtshof behandelt uw zaak helemaal opnieuw.
Nadat er Hoger beroep is ingesteld (door u of door de Officier van Justitie), zal de Raadsheer in eerste aanleg het vonnis in uw zaak op papier zetten. Vervolgens zullen alle stukken naar het rechterlijk college gestuurd worden dat uw zaak in Hoger beroep behandelt.
De gang van zaken bij een gerechtshof verschilt niet veel van die bij de rechtbank, hoewel Hoger Beroep over het algemeen schriftelijk gaat, dus zonder zittingen.
De termijn van het arrest van het gerechtshof nadat het Hoger Beroep gestart is, is vooraf niet te geven. Er kan een tussenarrest gevraagd worden waarin de rechter verzoekt meer bewijs materiaal te leveren.

Toegevoegd na 17 minuten:
Als uw zaak toch nog tijdens een zitting behandeld wordt dan wordt u over de feiten gehoord. De zaak wordt dan door het gerechtshof op dezelfde wijze behandeld als eerder door de rechtbank. Na het horen van eventuele getuigen worden uw persoonlijke omstandigheden behandeld. Vervolgens krijgt de advocaat-generaal de gelegenheid om te requireren. Er zal een bepaalde straf geëist worden. Daarna houdt uw advocaat zijn pleidooi. Hierna krijgt u als één na laatste het woord, u krijgt de gelegenheid nog iets te zeggen. De Raadsheer heeft het laatste woord. Het gerechtshof doet in regel binnen 14 dagen uitspraak.

Toegevoegd na 1 uur:
Een verdachte die van de rechtbank een jaar cel of meer krijgt opgelegd en in Hoger Beroep gaat, kan niet meer in vrijheid afwachten of hij alsnog wordt vrijgesproken. De zaak zal in het algemeen binnen zes maanden na de uitspraak van de rechtbank door het Gerechtshof worden behandeld, afhankelijk van de duur van de straf die de rechtbank heeft opgelegd.De advocaat dient er op te letten dat de voorlopige hechtenis in de fase van het hoger beroep niet langer duurt dan de straf waartoe de rechtbank de verdachte heeft veroordeeld. Op het moment dat de voorlopige hechtenis langer dreigt te duren, zal de advocaat `verzoek tot opheffing` indienen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de toevoeging is inderdaad van toepassing.
Er volgt een daadwerkelijke zitting, het gaat om iemand die al in detentie verblijft.
Hopelijk dan inderdaad binnen 14 dagen uitspraak en niet pas na 24 maanden!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Gast163656
Als er sprake is van voorlopige hechtenis zal het Gerechtshof de zaak in het algemeen binnen zes maanden behandelen, gerekend vanaf de datum dat er Hoger Beroep is aangetekend.
Komt er eenmaal een zitting dan doet het Gerechtshof in de regel binnen 14 dagen uitspraak. Een uitgezeten gevangenisstraf niet kan worden teruggedraaid als in Hoger beroep vrijspraak volgt, maar in het overgrote deel van de gevallen komt een straf overeen met de straf die de rechtbank heeft opgelegd. Een arrest van het Hof kan hoger maar ook lager uitvallen dan het vonnis van de rechtbank
Antoni
9 jaar geleden
Men kan een schadevergoeding ontvangen voor de tijd die men heeft vastgezeten als blijkt dat men onterecht veroordeeld was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni, dat is juist, maar daar gaat een hele ingewikkelde procedure aan vooraf.
Bedenk wel dat als een persoon in voorlopige hechtenis blijft nadat er Hoger Beroep is aangetekend, het gewezen vonnis door de rechter minstens een jaar is. Daarom is de termijn waarbinnen het Hoger Beroep behandeld wordt, binnen zes maanden na het vonnis van de rechtbank.
Ik heb mijn antwoord gebaseerd op de info die vragensteller heeft gegeven. Ik ken de relatie niet die er is tussen "iemand" en Gast163656 en weet niet in hoeverre hij/zij belang heeft bij het stellen van deze vraag.