Hoelang mag een gemeente erover doen om de gegevens in het BRP te wijzigen?

Ik heb recent van de Dienst Justis een Koninklijk Besluit ontvangen i.v.m. een geslachtsnaamswijziging. Nu 2 weken later is er nog steeds niks aangepast. Mijn vraag is hoe lang de gemeente erover mag doen om gegevens in de BRP te moeten wijzigen? En wat je kan doen als deze verstreken is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
6K
tinus1969
9 jaar geleden
Ik weet niet of er een bepaalde grens is, maar ik vind 2 weken niet lang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Naamswijziging, de naamswijziging is d i r e c t al van kracht na ondertekening van het KB

Het beste antwoord

Na toekenning via het Koninklijk Besluit is de naamswijziging d i r e c t van kracht. De inschrijving van de nieuwe naam in de registers van de Burgerlijke Stand van de geboortegemeente verloopt automatisch. Neem desnoods contact op met de ambtenaar de Burgerlijke stand in uw gemeente. Die begrijpt echt wel dat u het liever gisteren dan vandaag veranderd wil hebben en dat u zekerheid wilt hebben dat het gebeurd is.

In de folder Naamswijziging van de Dienst Justis staat op blz 7: "Als de procedure is afgerond moet u zelf uw achternaam in documenten veranderen. Bijvoorbeeld in uw paspoort en rijbewijs .Of op uw bankrekening of verzekeringspolis."

Dit is niet waar: u moet niets zelf veranderen. U dient het aan bedrijven en andere organisaties door te geven dat uw naam is gewijzigd. Bij de gemeente kunt u navragen om welke overheidsinstanties het gaat.
Al uw officiële documenten moet u zo spoedig mogelijk vervangen. Het paspoort en rijbewijs zijn op het moment dat uw naam is gewijzigd niet meer geldig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De procedure van het ondertekenen van het Koninklijk Besluit tot en met het versturen van het officiële uittreksel duurt ongeveer 10 weken. Zo staat het in https://www.justis.nl/Images/brochure-naamswijzing-jan2015_tcm123-436517.pdf

Als de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie de naamswijziging goedkeurt, wordt je geslachtsnaam veranderd bij Koninklijk Besluit. Enkele weken na dit besluit krijg je een officieel uittreksel hiervan. Justis stuurt ook een uittreksel naar de ambtenaar van de burgerlijke stand van je geboortegemeente, voor een 'latere vermelding' in de geboorteakte. Daarmee is de naamswijziging officieel.

Let wel: zodra de procedure is afgerond moet je zelf je achternaam in (officiële) documenten laten veranderen. Bijvoorbeeld in je paspoort en rijbewijs. Ook moet je zelf je bank en andere instanties op de hoogte brengen. Op grond van de Paspoortwet is je paspoort op het moment dat je een andere naam hebt gekregen, niet meer geldig!
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vraag is hoelang de gemeente hierover mag doen!!
Amadea
9 jaar geleden
Er is geen vastgestelde maximale termijn die het mag duren. Een paar weken. Krijg je het deze week niet, dan zal het volgende week wel zijn.