Zijn beveiligingsmedewerkers/stewards verplicht zich te identificeren als ze mij het stadion uit zetten of naar mijn ID gegevens vragen?

Ik zat gister in een stadion; er werd mij naar mijn kaartje gevraagd aangezien ze dachten dat ik in een vak zat waar ik geen kaartje voor had. Ik ben deze verloren en dat heb ik aangegeven. Hierop werd ik het vak uitgezet en werd mij verzocht naar mijn eigen vak terug te gaan. Eerst wou een beveiligingsmedewerker nog mijn gegevens opschrijven, eerder mocht ik niet weg. Ik was volgens hem verplicht mijn ID af te geven zodat hij het kon overschrijven.
Vervolgens wou ik graag ook zijn gegevens hebben zodat ik weet met wie ik te maken heb gehad. Ze zijden dat ze niet verplicht zijn dit aan mij kenbaar temaken. Nadat ik hierover door vroeg hebben ze mij het stadion uitgezet.

Klopt dit allemaal? Kunnen ze mij zomaar het stadion uitzetten en mij naar mijn gegevens vragen zonder zichzelf te identificeren?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K

Antwoorden (2)

U mag de politieambtenaar, toezichthouder of conducteur vragen zich te legitimeren. Dit kan bijvoorbeeld van belang zijn wanneer u een klacht over het optreden wilt indienen.

Maar werknemers van particuliere beveiligingsbedrijven, bijvoorbeeld beveiligingsmedewerkers van uitgaansgelegenheden, zijn geen toezichthouders. Zij mogen van de wet mensen op straat niet vragen zich te identificeren. Zij mogen wel, vanwege beveiliging of door de huisregels van het bedrijf waarvoor zij werken, bezoekers of klanten vragen zich te identificeren. Die bezoekers zijn niet verplicht daarop in te gaan, maar zij moeten wel accepteren dat zij het pand worden uitgezet of dat hen de toegang wordt geweigerd.

Toegevoegd na 34 minuten:
Politieambtenaren en toezichthouders zijn dan verplicht u de naam te geven en het legitimatiebewijs te laten zien als u daarom vraagt.

In de huisregels van een stadion is opgenomen dat u de aanwijzingen van de beveiligingsmedewerkers onverwijld dient op te volgen. De bezoeker is verplicht om zich op eerste verzoek van de medewerkers van het stadion zich te legitimeren met een geldig legitimatiebewijs.

Een beveiligingsmedewerker is echter niet verplicht zich te identificeren. Om een klacht in te dienen hoeft u de identiteit van de medewerker niet te kennen. Door de omschrijving van de plaats en de tijd van het gebeurde kan de vereniging zelf uitzoeken om welke persoon het gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Echter Helaas is uw antwoord niet Juist:
De beveiligingsmedewerker is ten Allertijde VERPLICHT op ieder vriendelijkste verzoek hun te legitimeren dit staat vermeld in de Wet Bpbr Artikel 9 lid 8;
Indien de beveiliger of beveiligster deze verzoek niet inwilligd kan men haar ook volgens de Nederlandse Wet aanhouden wegens zich voordoen als beveiliger of beveiligster die GEEN vergunning heeft als deze wettelijke functie.
Onthoudt dat indien de beveiliger of beveiligster zich niet kan legitimeren dat hij / zij een boete kan krijgen van de politie die u erbij kan halen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
crispy
3 jaar geleden
Vraag voor mij is of de stewards in een voetbalstadion ook voldoen aan de beschrijving zoals die in de WPBR is gegeven.