Heb ik als feitelijk samenwonende recht op klein verlet om naar de begrafenis te gaan van de oma van mijn vriend? (in België)

Volgens het werk krijg ik dit alleen als we wettelijk samenwonend zijn of getrouwd. Maar we staan toch op hetzelfde adres ingeschreven... Voor nadelige maatregelen zijn we wel samenwonend en voor zoiets dan niet... En oké als het echt niet anders kan zal ik er een verlofdag voor moeten inzetten (al heb ik er sowieso niet veel dit jaar door omstandigheden) en dan doe ik dat wel. Maar ik voel mij precies altijd een beetje afgeborsteld als ik er achter vraag. 'Zo is het en niet anders' zonder meer. Ik wil dus met zekerheid weten of ik er echt geen recht op heb. Ik sta trouwens ook mee op de doodsbrief... Let wel, ik woon en werk in België dus zullen waarschijnlijk andere regels zijn dan in Nederland.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
6.4K

Antwoorden (1)

Nee, je hebt alleen recht op klein verlet indien het een begrafenis betreft van directe en indirecte familieleden.... de oma van je vriend valt hier niet onder...

Overlijden van de echtgenoot of echtgenote, van een kind van de werknemer of van zijn echtgeno(o)t(e), van de vader, moeder, schoonvader, stiefvader, schoonmoeder, stiefmoeder van de werknemer: drie dagen, te kiezen tijdens de periode die begint met de dag van het overlijden en eindigt met de dag van de begrafenis

Overlijden van een broer, zuster, schoonzuster, schoonbroer, grootvader, grootmoeder, kleinkind, van een overgrootvader, een overgrootmoeder, van een achterkleinkind, van een schoonzoon of schoondochter die bij de werknemer inwoont: twee dagen, te kiezen tijdens de periode die begint met de dag van het overlijden en eindigt met de dag van de begrafenis

Overlijden van een broer, zuster, schoonzuster, schoonbroer, grootvader, grootmoeder, kleinkind, van een overgrootvader, een overgrootmoeder, van een achterkleinkind, van een schoonzoon of schoondochter die niet bij de werknemer inwoont: de dag van de begrafenis;
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ding is dat ik op verschillende sites vind dat als je kan aantonen dat je op dezelfde domicilie woont, je hier dan ook wel recht op hebt. Zie bvb dit: 2. Specifieke bepalingen: 2.1 Medewerkers die samenwonen kunnen naar analogie aanspraak maken op klein verlet voor gebeurtenissen met betrekking tot verwanten van hun partner indien zij op hetzelfde domicilie zijn ingeschreven. Bron: http://www.acv-basf.be/documenten/klein_verlet.htm Of dit staat er dan weer op een andere site, dus daar lijkt het dan weer van het PC af te hangen...: Binnen PC 111.01 wordt de persoon die samenwoont met de werknemer en deel uitmaakt van zijn (haar) gezin eveneens gelijkgesteld met zijn (haar) echtgeno(o)t(e).
Binnen PC 218.00 geldt de regeling dat de partner met wie de bediende samenwoont, wordt gelijkgesteld met de echtgeno(o)t(e). Het samenwonen dient bewezen te worden aan de hand van de officiële domiciliëring. Bron: http://www.sdworx.be/nl-be/tools-knowhow/simulatietools/klein-verlet Het ding is gewoon dat ik ook niet als moeilijke wil bestemd worden door er hier over door te gaan... Maar langs de andere kant, moet ik dan alles zomaar voor waar nemen wat er gezegd wordt door HR e...
Als ik recht op heb zou het stom zijn voor er een verlofdag voor op te geven he...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk belangrijk in dit verhaal is het woord 'verwanten' jij bent niet verwant met de oma van je vriend... Voor familiare relaties tot bet-overgroot moeder-vader aan toe die op hetzelfde adres woont had je gelijk gehad en in je recht gestaan... Nu moet je een middagje snipperen... Sorry