Ik heb een offerte gekregen, kan ik het dan voor die prijs kopen?

Ik heb onlangs erg goedkoop USB-sticks kunnen vinden, daarbij heb ik een offerte gekregen nu wil ik graag weten of de verkoper gebonden zit aan die offerte?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Dat hangt ervan of het een "vaste offerte" is (met uiterste datum van geldigheid erin) of een "vrijblijvende offerte" (zonder geldigheidstermijn). Bij de "vaste" moet je de producten kunnen aanschaffen voor de genoemde prijs als je tijdig op de offerte ingaat.

Vanuit de verkoper gezien:
"In een vrijblijvende offerte staat geen geldigheidstermijn. Een verkoper kan dan ook op elk moment zijn voorwaarden wijzigen. Stel dat een klant na een jaar terugkomt op de offerte en in de tussentijd zijn jouw prijzen gestegen, dan mag je de klant vertellen dat de offerte niet meer geldig is. De offerte is dus vrijblijvend voor de verkoper en niet voor de koper."

"Een offerte is een aanbod van de verkoper. Dat betekent dat de klant de keuze heeft het aanbod aan te nemen of niet. (...) Zo is een vaste offerte, een offerte die geldig is tot een bepaalde tijd. In die periode is de verkoper juridisch gebonden aan zijn aanbod. Hij kan er dus niet op terugkomen. Dit betekent niet dat de klant eraan vastzit, zodra de offerte door de verkoper wordt uitgebracht. De klant zit nooit vast aan een offerte, tenzij de klant zijn akkoord mondeling of schriftelijk geeft."
Computoon