Is consultatiebureau verplicht?

Mijn baby is pasgeboren, nu komen ze een keer voor hoortest, hielprik. En nu willen ze weer komen voor een gesprekje over de baby, of we info willen etc. Ik heb daar geen zin in. De eerste twee dus hoortest en hielprik vind ik belangrijk. Maar dat gesprek is niets meer dan wanneer je info nodig hebt. Ik heb geen info nodig. Dus wil ik het liefst die afspraák afzeggen. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Het beste antwoord

"Wanneer en hoe vaak ga je met je baby naar het consultatiebureau? En is het verplicht om naar het consultatiebureau te gaan?

Het eerste jaar zal je baby acht keer worden uitgenodigd. Dit zijn de vaste contactmomenten die wettelijk zijn vastgelegd. Deze controles zijn niet alleen belangrijk vanwege de vaccinaties die dan gegeven moeten worden, maar je baby groeit en ontwikkelt zich razendsnel in die eerste maanden. Als er iets bijzonders aan de hand is kan het zijn dat je een extra uitnodiging krijgt. Dit gaat altijd in overleg. Ook is er vaak de mogelijkheid om je kindje extra te komen wegen als hij bijvoorbeeld slecht groeit of moeilijk drinkt. Hoe ouder je kind, hoe minder vaak hij naar het consultatiebureau hoeft."

maar ook

"s het verplicht om naar het consultatiebureau te gaan met je baby?

Nee, het is niet verplicht om met je baby naar het consultatiebureau te gaan. Maar het is wel verstandig. De gezondheid en ontwikkeling van je kind worden goed in de gaten gehouden en je kunt er met vragen terecht. Bovendien wordt je kind er gevaccineerd als je dat wilt. En dat allemaal gratis en voor niets!"
Computoon