Ben ik als huurder verplicht om zelf te zorgen voor stopcontacten bij mijn aanrecht?

Ik woon in een studentenhuis met 6 andere studenten. Mijn eigen prive keuken bevind zich in een smal gangetje. Mijn huisbaas heeft ooit precies aan de overzijde van het aanrecht de stopcontacten gemaakt. Dit betekent, dat mijn koelkast en vaatwasser op het gangpad naar de overzijde op de grond liggen om daar te worden ingeplugd. Ook apparatuur op het aanrecht hangt met snoeren naar de overzijde.

De inspectie is langsgeweest en heeft te kennen gegeven dat het een gevaarlijke situatie is (begrijpelijk) en dat het moet worden aangepast.

Ik heb 2 linkerhanden en ben van mening dat mijn huisbaas dit beter had moeten regelen. Nu wil ik wel mijn huisbaas tegemoet komen door met hem naar de gamma te rijden en wat hand en span diensten verrichten om stopcontacten te maken aan de aanrechtzijde.

Echter ga ik dit niet alleen doen. Wat zijn mijn rechten en plichten?

Toegevoegd na 1 uur:
vanwege de ramen, de watertoevoer en het huidige aanrecht is het onmogelijk om alles dan maar te verplaatsen naar de overzijde en ben ik noodgedwongen om of de snoeren te laten lopen naar de overzijde, of nieuwe stopcontacten te laten maken aan de aanrechtzijde. Een koelkast en vaatwasser verplaats je ook niet zomaar.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kun je de apparatuur niet aan de kant van stopcontacten plaatsen en daar je koffie apparaat enz zetten ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onmogelijk, zie foto en bijgewerkte vraag..

Het beste antwoord

Als er een inspectierapport ligt waarin letterlijk wordt vermeldt dat dit een gevaarlijke toestand is die moet worden aangepast, kan het zijn dat je aanspraak kunt maken op korting op de huursom totdat de problemen zijn opgelost.
Dit moeten dan gebreken zijn die aangemerkt kunnen worden als "nulpunt". Nu lijkt mij dit voor een verkeerd geplaatst stopcontact een wat heftige beoordeling, maar je kunt best eens proberen of je in onderstaande links aanwijzingen kunt vinden voor toekenning van een nulpunt in jouw situatie.
Je huurbaas zal er niet blij mee zijn, dus als je een redelijke relatie met hem hebt zou ik liever kiezen voor een in goed overleg gekozen oplossing dan een juridisch gevecht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dit is aan de eigenaar van het huis. Wat je wel zelf kan doen (indien nodig tot dan) is een verlengsnoer doortrekken.

Veel succes!