Als je autorijbewijs zoek is, is het dan slim (extra kosten) om het als gestolen op te geven, ivm binnenkort verlengen?

Weet nog dat ik hem uit m'n portemonnee haalde -zal ik dat wel doen?- ergens neerlegde/in deed [waar?].
Binnenkort moet ik verlenging aanvragen, maar waar is 'ie nou...?
Als je zonder oude rijbewijs verlenging aanvraagt kost dat dan meer? als een soort bekeuring?

Toegevoegd na 4 dagen:
Na lang zoeken heb ik mijn rijbewijs weer gevonden! Een hele opluchting en mazzel ook trouwens.

Bedankt voor het antwoord en alle reacties!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met een beetje geluk kost het niets extra. Je hoeft niet naar de politie om je RBW als vermist op te geven maar dat kan je gewoon in een Stadswinkel doen, de kosten hiervan kan ik niet vinden. Daarna kan je gewoon een RBW aanvragen. Extra kosten alleen als je de spoedprocedure ingaat. Overheid heeft graag dat vermiste RBW snel worden gemeld om fraude tegen te gaan: http://www.rotterdam.nl/faqpaspoortkwijt
bamibal
9 jaar geleden
Als gestolen opgeven als hij niet gestolen is, kost meer gedoe en is strafbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je weet ook dat je als je achter het stuur van een auto zit, je een geldig rijbewijs moet kunnen tonen? Je kan een bekeuring krijgen als je geen rijbewijs bij je he t als je auto rijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-mijn-rijbewijs-kwijt-ben-of-als-dit-gestolen-is.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangifte doen van diefstal terwijl er niets gestolen is staat gelijk aan een valse aangifte doen en dat is strafbaar. Niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jodokus, gewoon opgeven dat je het niet meer kan vinden. Al zou het meer kosten, voor een paar euro's wil je jezelf toch niet het etiket leugenaar opplakken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb eerder, maar dat is misschien ca. 20 jaar geleden, bij de gemeente opgegeven dat mijn rijbewijs zoek was en een nieuw vervangend rijbewijs kostte toen meer geld... Een paar maanden later vond ik het terug, vandaar mijn huiver om het zonder meer als "zoek" aan te geven. Realiseerde me niet dat het een valse aangifte zou zijn, dus strafbaar. En nee, hoe weinig geld je ook hebt, leugenaar worden is niet goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Na lang zoeken heb ik mijn rijbewijs weer gevonden! Een hele opluchting en mazzel ook.

Het beste antwoord

Bij de verstrekking van een nieuw rijbewijs moet het oude rijbewijs ingeleverd worden. Als oude rijbewijs zoek is, dan moet u aangifte doen van vermissing bij de politie. De procedure staat uitgelegd in de link. Er zijn dan wel extra kosten die in rekening worden gebracht door de gemeente. Dit is altijd als het oude rijbewijs niet wordt ingeleverd, ongeacht of het gestolen of gewoon verloren is.

Per gemeente kunnen er trouwens verschillen zijn in de kosten die in rekening worden gebracht.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel!