Kan een zakelijke huurovereenkomst tijdens de (vooraf vastgestelde) looptijd door de verhuurder ontbonden worden?

Ik wil een kantoorunit huren in een bedrijfsverzamelpand, dit t.b.v. mijn nieuwe bedrijfsactiviteiten. Het betreft een eenmanszaak in de zakelijke dienstverlening. Ik ga alleen bureauwerkzaamheden uitvoeren.

Ik heb een huurovereenkomst conform (model Raad voor Onroerende Zaken, juli 2003) ROZ ontvangen voor de duur van 1 jaar, met gelijke verlengperioden. Ik kan mij vinden met de strekking van deze overeenkomst.

Ik zou echter graag direct voor de duur van 4 jaar willen huren. Nu zou ik volgens de verhuurmakelaar niet zelf kunnen ontbinden in de looptijd van 4 jaar en de verhuurder (de eigenaar) kan dit wel...?! Dit is natuurlijk erg merkwaardig. Mijn inziens klopt dit totaal niet. Er werd dan ook expliciet telefonisch aangegeven dat de verhuurder altijd van een huurder af kan komen…vanwaar dan een huurovereenkomst..?!

Welke (zwaarwegende) gronden kan een verhuurder c.q. eigenaar een huurovereenkomst ontbinden? Uiteraard kan ik mij o.a. de volgende zaken goed voorstellen; huurachterstand, ontoelaatbaar gedrag, vernieling, diefstal e.d.

Uiteraard zal ik mij als een voorbeeldig huurder gedragen en mij houden aan alle verplichtingen die in de huurovereenkomst en aanvullende huisregels gesteld zijn.

Wie kan mij vertellen wanneer er gronden zijn om een huurovereenkomst tussentijds te ontbinden?

Kan bovendien een verhuurder na de huurovereenkomst (eenzijdig) ontbinden, hoe lang de initiële huurtermijn dan ook is?

Wie heeft er raad voor mij? Dank daarvoor!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben GEEN onroerend goed specialist . Maar ervaring's deskundige :):) Daarom een opmerking . Bij een zakelijke verhuur kunnen ze het contract bijna alleen verbreken bij renovatie of dat de eigenaar het aantoonbaar zelf nodig heeft . Of dat het niet gebruikt zoals een goed huurder betaamt . Zoals niet bet : criminele activiteiten . Enz daar bij gaan daar lange procedures aan vooraf . Mogelijk wil verhuurder de huur verhogen als de markt aantrekt ?! Voor jou is het beste een korte huur periode met optie op meer ! Dan kan jij na een jaar weg of langer blijven als het je uitkomt . Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry in de haast geschreven . Teveel taal fouten . Ik zag dat je nog geen reactie had . Dus nee ze kunnen je niet ( makkelijk) er uit zetten tussen tijds . Behalve bij echt renovatie of eigengebruik of bestemmingsplan wijzigingen enz. Ps stap wat andere makelaars binnen en vraag over andere panden je rechten en je plichten enz. Dus oriënteer je goed als onder nemer . Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Kapperkort, hartelijk dank voor je twee reacties! Je reactie komt overeen met mijn eigen zienswijze. Altijd goed om daarvan een onafhankelijke bevestiging van te ontvangen. Ik heb besloten om voor de duur van 1 jaar een overeenkomst aan te gaan, mede omdat ik niet weet of mijn bedrijfsplannen aanslaan in de markt. In de huurovereenkomst worden verlengopties aangegeven van telkens 1 jaar aansluitend. De eigenaar/verhuurder betreft een advocaat, die het pand zelf heeft gebruikt als advocatenkantoor, maar nu recent is overgegaan in een ander, groter pand. Dit vanwege uitbereiding van zijn personeel. Zorgen om eigengebruik is er niet, het bestemmingsplan laat geen wijzigingen zien, momenteel wordt er grondig gerenoveerd en echt crimineel ben ik ook niet..;-) Kortom hoef ik niets te vrezen te hebben dat na 1 jaar de overeenkomst, door toedoen van de verhuurder, wordt ontbonden. Oh ja, de huur wordt jaarlijks geïndexeerd (volgens CPI), dus blijft de verhuurder zijn (marktconforme) inkomsten behouden. Het enige punt is dat de huur van mijn beoogde kantoorunit (en het hele pand, met de individuele units) duidelijk veel lager ligt dan 'de kantorenmarkt' in Utrecht. Aan de andere kant zit dit pand nu bijna vol, puur en alleen omdat de huurprijs erg laag is, terwijl je in een mooie statige kantoorvilla mag werken en een zeer fraaie lommerrijke omgeving. Andere gelijksoortige Utrechtse panden blijven helemaal leeg vanwege de relatief hoge huurprijzen. De verhuurder heeft (vooralsnog) gekozen om aan de onderkant van de markt te zitten met zijn huurprijzen, terwijl je aan de bovenkant van de markt mag huren. Hopelijk blijven de huren laag en heeft de eigenaar geen toekomstige 'geheime agenda', om alle huurders te laten vertrekken als de huurprijzen t.z.t. mogelijk weer fors aantrekken. We zullen het wel zien..... Nogmaals dank voor je reactie en succes met je activiteiten! Vriendelijk groet, Joost.

Het beste antwoord

Anders dan bij civiele huur overeenkomsten (woningverhuur) gelden er bij zakelijke huurovereenkomsten geen huurbeschermende bepalingen.

In principe dient de verhuurder van het zakelijk onroerend goed wel de overeengekomen huurtermijn te respecteren maar mag in een aantal gevallen om dringende redenen wel voortijdig een lopend huurcontract opzeggen maar dit zal ook onderhevig zijn aan toetsing door een kantonrechter als daartegen gegrond bezwaar wordt gemaakt.
De zittende huurder kan dan een schadeloosstelling vorderen van de verhuurder.

Anderszins kan een zakelijk huurder niet zomaar tussentijds van een huurovereenkomst af. De huurder zal gehouden zijn de overeengekomen huur voor de nog resterende duur van de overeenkomst aan de verhuurder te betalen. Is dat bijvoorbeeld de door jou gewenste 4 jaar terwijl je na 2 jaar je bedrijf stopzet, dan zit je toch nog voor 2 jaar aan je verplichtingen vast.

Om dit probleem te ondervangen mag een zittende huurder die besluit, om wat voor reden ook, het gehuurde te verlaten, gebruik maken van het recht op "in de plaats stelling".
Daarbij mag de zittende huurder een aspirant huurder voordragen die dan het gehuurde voor diens rekening overneemt. Deze aspirant moet door de zittende huurder zelf gezocht worden.
Voorwaarde daarbij is wel dat de aspirant huurder voldoende kredietwaardig is, het gehuurde zal gebruiken binnen dezelfde gebruiksvoorwaarden en toestemming krijgt van de verhuurder.
Het lopende contract wordt dan in principe overgedragen aan de nieuwe huurder onder dezelfde voorwaarden van de vertrekkende huurder.

Dan het optie-recht. Een huurovereenkomst van 1 jaar met een optie tot verlengen wordt meestal aangegaan voor de initiële duur maar mag altijd aangepast worden naar een langere termijn. Gebruikelijk in de zakelijke verhuur is een 1-4 contract waarna bij een tweede verlenging de huurtermijn 5 jaar zal zijn en telkens met die termijn verlengd zal worden.
Bij verlenging zal de verhuurder meestal wel om een huuraanpassing willen onderhandelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank voor je uitvoerige reactie, met nuttige informatie, het is mij dan ook geheel duidelijk!