Is het normaal dat een executeur pas informatie wil verstrekken over de nalatenschap nadat ik eerst akkoord ga over de berekening?

Mijn zus is executeur van de nalatenschap van onze ouders. Zij wil pas informatie verstrekken (testament, berekingen, facturen begrafenis etc) onder de voorwaarde dat ik eerst akkoord ga met wat zij voor mij heeft berekend. Anders wil zij niets laten zien. Is dat normaal en ben ik verplicht eerst akkoord te gaan?

Toegevoegd na 2 uur:
Wij hadden geen contact meer met elkaar. Zij heeft mij een zeer korte mail gestuurd waarin zij vermeldt dat zij de executeur is. Ze vraagt mij enkel om mijn bank en BSN nummer zodat zij het bedrag kan overmaken van de nalatenschap. Op mijn vraag terug of ik de stukken dan mag inzien, antwoordde ze dat alleen te doen als ik alvorens akkoord ga met het bedrag wat zij voor mij berekend heeft. Zo hoort een executeur toch niet te handelen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. Hoe kun je nu eerst akkoord gaan voordat je de berekening gezien hebt?
Wat een vervelende situatie trouwens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoiets dacht ik al. Ik moet dus een advocaat inschakelen als ze volhoudt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wellicht is het handig om uit te zoeken wie de notaris is voor de afhandeling van de nalatenschap. Een executeur is niet zomaar een klusje. Is je zus echt benoemt in het testament? http://www.executeur.nl/vraag_en_antwoord/

Antwoorden (2)

Dat is wel normaal, hoe gek het ook klinkt.
Je hebt bij erfenis twee mogelijkheden. Je accepteert, of je weigert.
Als je accepteert betekent het ook dat je een eventuele schuld op je neemt.
Weiger je, dan heb je ook niet de eventuele baten.
Accepteren onder voorwaarde dat er geen schuld is, is niet mogelijk. Anders zou je de gemeenschap altijd met de schulden opzadelen, en nooit de baten hebben.
Dat is de reden van deze wonderlijke constructie.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beneficiair aanvaarden van een erfenis kan wel! Dat is als je een erfenis aleen aanvaardt als er baten zijn en niet als er schulden zijn.
Utrecht
9 jaar geleden
Volgens mij is de vraag niet over het al dan niet aanvaarden van de erfenis zelf, maar de berekeningen van de zus/executeur.
Oftewel: je krijgt haar berekeningen te zien als je deze zonder vragen of correctie accepteert.
Op een site waar vrij veel informatie staat over de rol, rechten en plichten van een executeur vond ik het volgende.

Moet een executeur informatie aan de erfgenamen geven?
Ja, de executeur moet aan de erfgenamen alle door hen redelijkerwijze verlangde informatie geven over de uitoefening van zijn taak. Bij het einde van zijn beheer zal hij bovendien - ook ongevraagd - rekening en verantwoording moeten afleggen aan de erfgenamen danwel de executeur of vereffenaar die hem opvolg.

Volgens mij is de door jou geschetste gang van zaken hiermee in tegenspraak.