Ben je verplicht om de orthodontist je BSN Nummer te geven?

De orthodontist wilde na jaren opeens mijn BSN Nummer. Ze zeiden dat ze daar zelf niets meededen. Maar het nummer stond wel op mijn factuur, terwijl dat vroeger niet het geval was.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (2)

Ja de orthodontist is verplicht uw BSN nummer in de administratie op te nemen.
Dit is omschreven in de Wet gebruik Burgerservicenummer in de zorg.
Vanaf 1 juni 2009 zijn zij verplicht het BSN-nummer vast te leggen in de administratie en te gebruiken bij onderling uitwisselen van gegevens zoals bv ziekenhuizen en zorgaanbieders.

Om er zeker van te zijn dat uw BSN juist is moeten zij:
- uw identiteit vaststellen
- uw BSN opvragen of verifiëren bij een betrouwbare bron.
Daarom vraagt men de eerste keer als het BSN-nummer in de administratie wordt opgenomen een geldig wettelijk identiteitsdocument mee te brengen zoals:
- paspoort (binnenlands of buitenlands)
- Nederlandse identiteitskaart
- Nederlands rijbewijs
of een Nederlands vreemdelingendocument.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0023864/geldigheidsdatum_11-04-2015
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is in de gezondheidszorg al gebruikelijk om in het patientenregistratiesysteem het BSN te vermelden. Met naam, geboortedatum en BSN staat je identiteit vast.
Vaak worden ook in de facturenprogramma's via het BSN de rekening en de verrichting gecheckt.
Via dit nummer wordt er ook gecommuniceerd met de verzekeraar.
Erna55