Wat was de eerste/oudste Nederlandse wet?

Welke Nederlandse wet werd als eerst ingevoerd, en bestaat deze nog? Zo niet, wat is dan momenteel de oudste wet die vandaag de dag nog steeds geldt voor de 16,9 miljoen Nederlanders?

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus bijvoorbeeld een wetsvoorstel die in 1906 is goedgekeurd en vandaag de dag nog steeds voor iedereen geldt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
6.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Grondwet? Als eerste ingevoerd en nog steeds geldend: http://wetten.overheid.nl/BWBR0001840/geldigheidsdatum_12-04-2015
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar wel diverse keren herzien. Wet van 15 mei 1829, houdende algemeene bepalingen der wetgeving van het Koningrijk is nog grotendeels ongewijzigd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuke vraag. :) @j4ck1inth3b0x
Dat was niet de eerste. Met name het koningshuis doet ons dit graag geloven; vandaar ook de viering vorig jaar.
Ze hebben de terugkeer naar Nederland van de Oranjes in 1814 gekoppeld aan de Grondwet. Het is historisch gezien echter niet juist.
In 1798 zijn belangrijke grondrechten als vrijheid van godsdienst en vrijheid van drukpers geproclameerd.
De grondwetswijziging van 1814 was zelfs democratisch gezien een flinke stap achteruit ten opzichte van 1798.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rabelais, ik ga niet in op de details van deze reactie, maar alleen al de zinssnede: "Met name het koningshuis doet ons dit graag geloven; vandaar ook de viering vorig jaar" is pertinent onjuist.
Het koningshuis doet ons niets geloven, het is het parlement die beslist.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc
De historische feiten worden vervormd, dat valt wat mij betreft onder 'doen geloven'. En het parlement heeft hier niets, nakkes, nada over te zeggen. Ik denk dat je ministeriële verantwoordelijkheid (ook nog eens kabinet, niet parlement) en zeggenschap door elkaar haalt. Tenzij je doelt op de rijksbegroting voor het Koningshuis, maar dat staat los van de inhoudelijke invulling. De Koning kan zelfstandig functionele uitgaven declareren. Zou ook een drukke boel worden als ieder uitje en iedere viering van het staatshoofd eerst in het parlement besproken zou moeten worden...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het Nederlandse kabinet bestaat uit alle ministers van de zittende regering, samen met hun staatssecretarissen.
Het Parlement (de Staten-Generaal) bestaat uit de Eerste Kamer en de Tweede Kamer en hebben op adviezen en n.a.v. onderzoeken van buitenlandse en binnenlandse historici besloten dat de enige oudste en nog geldige wet de grondwet van 1814 is zoals aangepast is neergelegd in de Grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden van 24 augustus 1815 Besluit van 6 juli 2011 houdende instelling van het Nationaal Comité 200 jaar Koninkrijk
Op de voordracht van Onze Minister-President, Minister van Algemene Zaken, mede namens Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, d.d. 1 juli 2011, nr. 3103492;
Hebben goedgevonden en verstaan:
Artikel 1 Er is een Nationaal Comité 200 jaar Koninkrijk, hierna te noemen: Nationaal Comité.
Artikel 2 Het Nationaal Comité heeft tot taak de viering van 200 jaar Koninkrijk der Nederlanden tussen 2013 en 2015 te organiseren en te coördineren
Artikel 6 Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst, en vervalt op 1 januari 2016.
w.g. DE MINISTER-PRESIDENT, Minister van Algemene Zaken,
DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIE De viering is niet geïnitieerd en/of georganiseerd door het Koningshuis maar bij Besluit overgedragen aan het op te richten Nationale Comité op voordracht van de Minister-President, mede namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat Koningsdag (27april) een nationale feestdag is, is vastgesteld door de Overheid (Het Rijk met daarin de ministeries (departementen), provincies, gemeenten en waterschappen).
Viering van 200jaar Koninkrijk en de jaarlijkse viering van Koningsdag vallen volgens mij niet onder het begrip "iedere viering en/of uitje".

Antwoorden (3)

De oudste wet die sec voor Nederland gold, was de Grondwet van 1798, de 'Staatsregeling voor het Bataafsche Volk'.

Ik durf niet te zeggen welke wet, in ongewijzigde vorm, nog steeds geldend is. Bij mijn weten is iedere wet wel eens aangepast. De grondwet is bijvoorbeeld in 2008 nog gewijzigd.

Misschien wel leuk te vermelden dat de oudste, nog bestaande wet in België van 1487 stamt; de Vrede van Sint-Jacobus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo begon het:
Eerst waren er de Staatsregelingen voor het Bataafsche Volk (1798, 1801 en 1805), daarna een Constitutie van het Koningrijk Holland (1806), maar de eerste Grondwet echter is de
“Grondwet voor de Vereenigde Nederlanden (1814)” van 2 maart 1814,
na het herstel van de Nederlandse onafhankelijkheid.
Zo ging het verder:
deze Grondwet moest worden aangepast aangezien Nederland op aandringen van het Congres van Wenen moest worden herenigd met het latere België. Zo ontstond het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (1815-1830).
De “Grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden (1815)” is dus de aangepaste eerste “Grondwet voor de Vereenigde Nederlanden (1814)”.
De belangrijkste wijziging is de splitsing van de Staten-Generaal in de Tweede Kamer in de Eerste Kamer (de Senaat).
In 1983 is de Grondwet herschreven door Johan Rudolph Thorbecke. De tekst en de indeling van de Grondwet zijn grotendeels tot stand gekomen bij de laatste algemene herziening van 1983. De basis werd gelegd voor het huidige geldende stelsel van de constitutionele parlementaire monarchie. Sedert deze herziening der Nederlandse Grondwet in 1983 is niet langer de koning, maar zijn de ministers verantwoordelijk.
Er zijn verder geen ingrijpende veranderingen in de staatsinrichting aangebracht, wel werden enkele verbeteringen aangebracht over de grondrechten van de burger en is de tekst gemoderniseerd.
Na 1815 hebben er twaalf grondwetsherzieningen plaatsgevonden waarvan de laatste in 2008. Bij de Staten-Generaal zijn elf wetsvoorstellen voor wijziging van de Grondwet in behandeling.
Het fenomeen Grondwet was in Nederland al vanaf 1798 bekend. De Nationale Vergadering van de in 1795 uitgeroepen Bataafse Republiek ontwierp de Bataafse Staatsregeling, die bij referendum door 'het volk' was aangenomen en kenmerken had van een moderne grondwet (grondrechten, de hoofdlijnen van de staatkundige inrichting en een verzwaarde herzieningsprocedure).
In de geschiedschrijving, vanaf de jaren 1960 is er sprake van herwaardering van de Staatsregelingen van 1798. Of de Bataafse Staatsregeling als Nederlands eerste grondwet beschouwd hoort te worden of dat het inderdaad een on-Nederlandse grondwet was.
Het is het Nederlandse Parlement die heeft beslist dat
de “Grondwet voor de Vereenigde Nederlanden (1814)” de eerste grondwet is.
De huidige geldende grondwet voor Nederland is
de “ Grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden van 24 augustus 1815”

Toegevoegd na 2 weken:
tweemaal: In 1983 is moet zijn: In 1848 is
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Interessant! Plus.
erotisi
8 jaar geleden
"In 1983 is de Grondwet herschreven door Johan Rudolph Thorbecke. " Je schrijft regelmatig het jaar 1983. Is dat een schrijffout? Thorbecke was immers al in 1872 overleden. Welk jaartal bedoel je wel?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi, goed gezien, zo geestig was Thorbecke nu ook weer niet. In 1848 is de Grondwet herschreven door Johan Rudolph Thorbecke. De basis werd gelegd voor het huidige geldende stelsel van de constitutionele parlementaire monarchie. Sedert deze herziening der Nederlandse Grondwet is niet langer de koning, maar zijn de ministers verantwoordelijk. De huidige tekst en de indeling van de Grondwet zijn grotendeels tot stand gekomen bij de laatste algemene herziening van 1983. Er zijn verder geen ingrijpende veranderingen in de staatsinrichting aangebracht, wel werden enkele verbeteringen aangebracht over de grondrechten van de burger en is de tekst gemoderniseerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om verdere verwarring te voorkomen zou ik het antwoord kunnen verwijderen en opnieuw plaatsen, met de alinea's in de juiste volgorde.
Ik lees dat de vraag al van 7 maanden terug is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet helemaal, de ministeriële strafrechtelijke verantwoordelijkheid en het contraseign kwam er al wat eerder bij, nl. in 1840. En al in 1839 bleek dat de ministers soms ook naar de Tweede Kamer moesten luisteren en dus niet alleen naar de koning. Er traden toen nl. 2 ministers af nadat hun begroting werd weggestemd.
In de middeleeuwen en eerder waren er al allerlei wetten maar in feite bestond Nederland nog niet als land. Er is al een stukje 'Nederlands' in de lex salica uit de 6e eeuw. Misschien is dat dan de oudste wet van Nederland. Al bestond Nederland nog niet. Verder terug had je natuurlijk de Romeinen die ook hun wetten meenamen, ter vervanging van wat hier toen gangbaar was.
Misschien geldt nu nog steeds de Franse wet, de Loi relative au rachat des rentes foncières uit 1790. Een jaar of 15 terug was die nog van kracht en misschien nog steeds (werd in 1811 van toepassing verklaard).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag is: welke Nederlandse wet. De wet van 18 december 1790 die je noemt is een Franse wet en executoir verklaard toen Nederland bij Frankrijk werd ingelijfd. Deze wet was/is alleen van toepassing op afkoop van grondrenten (niet grondrechten) gevestigd tussen 1811 en 1838.
exectoir verklaren - uitvoerbaar bij voorraad - civiel recht. In 1838: Invoering burgerlijk wetboek: inschrijving overdrachts- en hypotheekakten verplicht. Nieuwe registers van in- en overschrijving onroerende goederen.
Vanaf 1 oktober 1838 werd het Algemeen Register van Hypotheken door de Nederlandse gemeenten ingevoerd. In 1997 heeft Prof Ketelaar de Franse wet op de afkoop van erfpacht uit zijn archief opgediept. Deze wet bevat voorschriften hoe een kadastrale boekhouding gevoerd moest worden. Het is beslist geen Nederlandse wet.