Mag je geiten houden in de tuin van je huurwoning in de bouw?

Mijn buren hebben ineens besloten dat ze een geit moesten aanschaffen.
Nu loopt dat beest de hele dag te schreeuwen, en de hele buurt heeft daar last van. Mag dit zomaar? Het is in een nieuwbouwwijk.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
10.7K
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Heb je al met de buren in kwestie gepraat? en de andere buurtgenoten hoe denken die er over zijn jullie al eens samen naar de mensen met de geit geweest om er over te praten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor dieren met gespleten hoeven gelden speciale eisen.

Antwoorden (2)

Bel even of ga even langs bij je gemeente. Wat mag en niet mag moet in de plaatselijke verordening staan. Van het houden van geiten heb ik nog nooit gehoord. Wel is er de de afgelopen jaren heel wat te doen geweest over het houden van hanen bij woonwijken. Google daar even op dan weet je wat de paden zijn die door deze bewoners bewandeld zijn om hun rust te krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
google: hanenverbod bijvoorbeels in pijnacker-nootdorp
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt hier gewoon een link toevoegen hoor....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.omroepwest.nl/nieuws/23-05-2014/hanenverbod-pijnacker-nootdorp-inwoners-willen-uitslapen
http://www.headlinez.nl/index.php?nr=13938939
Je mag (potentieel) hinderlijke of schadelijke dieren houden als de gemeente jouw straat of buurt niet heeft aangewezen als plaats waar dat is toegestaan. Dit is geregeld in artikel 2:60 van de model-APV die door de meeste gemeenten ongewijzigd is aangenomen als geldend op hun grondgebied. Is het houden van dergelijke dieren niet uitdrukkelijk verboden en heb je er toch last van, dan rest alleen een civiele procedure wegens onrechtmatig gedrag tegen de eigenaar van de geit. Wend je daarvoor tot een advocaat.

Toegevoegd na 20 minuten:
Mijn formulering klopt niet helemaal. De gemeente kan plaatsen aanwijzen waar het houden van potentieel hinderlijke dieren NIET is toegestaan. Informeer dus eerst bij je gemeente of jouw buurt als zodanig is aangewezen. Is dat het geval, dan kan je een handhavingsverzoek indienen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus, @Maarten, informeren bij de gemeente is zeker zinvol.
Voor net houden van een geit zijn speciale regels.
Als men geiten houdt moet men zich laten registreren bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) van het Ministerie van EZ en een Uniek Bedrijfsnummer (UBN) geit hebben. Het aantal dieren maakt niet uit. Ook bij één hobbymatig gehouden dwerggeitje is registratie verplicht. Men krijgt jaarlijks een rekening voor de kosten van de registratie.
Er komt dus nog het e.e.a kijken bij het houden van een geit.
Dan laat ik de verplichte stevige afrastering nog buiten beschouwing.