Kan ik met een verlopen verblijfsvergunning naar Duitsland voor 3 dagen met school?

Mijn ouders zijn bieden van Turks afkomst, en hebben allebei een Turks paspoort, geen Nederlandse. Ik heb zelf ook geen Nederlands paspoort. Mijn paspoort en mijn verblijfsvergunning zijn verlopen. Ik wil aanstaande maandag naar Berlijn als klassenuitje.

Kan ik toch naar Duitsland met een verlopen verblijfsvergunning?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je verblijfsvergunning is verlopen mag je niet eens meer in Nederland zijn dus bij controle heb je een groot probleem
tinus1969
9 jaar geleden
@beratbk4261; je hebt idd een veel groter probleem dan alleen dat klassenuitje. Je bent illegaal en zodra er ook maar iets gebeurt waarmee je de aandacht van de politie trekt, heb je een enorm probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
beratbk, ik ken de beweegredenen niet om zowel het paspoort als de verblijfsvergunning te laten verlopen, kan er alleen naar raden.
Verlengen van een verblijfsvergunning moet minstens drie maanden vóór de datum van afloop.
De maximale geldigheidsduur van een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd is vijf jaar. Een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd wordt alleen afgegeven wanneer u eerst al gedurende vijf jaar een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd heeft gehad.
Bij het laten verlopen van de verblijfsvergunning kan er een verblijfsgat ontstaan, met vervelende gevolgen.
http://www.everaert.nl/nl/nieuws/21-nieuws-particulieren-nl/87-een-vergunning-voor-onbepaalde-tijd-ondanks-een-verblijfsgat
Ik raad u aan zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de Turkse ambassade in Amsterdam of het consulaat in Rotterdam voor het verlengen van het paspoort.
Ik weet uw leeftijd niet, maar hoe zit het met uw askerlik?

Antwoorden (2)

Dat mag in elk geval niet.

Je hebt een geldig paspoort nodig en daarnaast een geldige verblijfsvergunning van een Shengen-land of een Visum.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plusje, alleen Turkije is geen Schengenland.
Men heeft een geldige verblijfsvergunning nodig om in Nederland te verblijven. Je mag uitsluitend reizen met je vreemdelingendocument en je geldige paspoort samen. We hebben het hier namelijk niet over een Nederlands of ander EU paspoort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij bedoelen we hetzelfde, hij heeft naast zijn geldige Turkse paspoort een Nederlandse (wat wel een shengen-land is) verblijfsvergunning nodig om zonder visum makkelijk naar Duitsland (een ander shengen-land) te reizen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja inderdaad, dat is de crux, met een geldig paspoort en met een geldige verblijfsvergunning om in Nederland te mogen verblijven. Beide zijn zelfs verlopen. Vragensteller vermeldt niet om welk soort verblijfsvergunning het gaat en ook niet of er nog een sticker in het paspoort geplakt is.
Deze hele combinatie is vragen om moeilijkheden.
Vandaar de Plus. Haast alle scholen hebben als algemene regel voor klasse-uitjes dat het hebben van de juiste reisdocumenten de verantwoordelijkheid is van de leerling. Het niet hebben van de juiste reisdocumenten op de dag van vertrek heeft dan tot gevolg dat de leerling achter moet blijven, dus ook dat nog.
Officieel mag het dus niet. Je moet ten allen tijde wel de beschikking hebben over tenminste een geldige ID-kaart.
Nou wordt er in het Schengen gebied, waar Nederland en Duitsland toe behoren, nog nauwelijks gecontroleerd op paspoorten en ID kaarten.
Het wordt alleen lastig tot zeer lastig als je in Duitsland en Berlijn betrokken raakt bij een incident. Het eerste waar men dan naar zal vragen is een ID bewijs.
Een nog maar kort geleden verlopen ID of paspoort is geen probleem.
Binnen het Schengen gebied mag men officieel nog reizen met een tot 5 jaar verlopen ID of paspoort.

Bij schoolreisjes is in eerste instantie de school aansprakelijk voor de naleving van de geldende wetten. Dus de school moet de beslissing nemen of je nog mee mag of niet.
Of de verblijfsvergunning daarbij een rol zal spelen is dan aan de school of die het risico wil nemen.
Als er een nieuwe verblijfsvergunning in aanvraag is of al onderweg is dan hoeft dat geen probleem te zijn. Maar feit is wel dat zodra een verblijfsvergunning voor een EU land verlopen is en niet meer verlengd wordt, dat dan daarmee het verblijfsrecht in de gehele EU is komen te vervallen.

Je zal er dus rekening mee moeten houden dat je deze trip niet mee kunt maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Overigens wordt er (in mijn ervaring) aan de NL-DE grens nog af en toe steekproefsgewijs gecontroleerd, overigens vooral in de trein.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Beer, beratbk kan helemaal geen ID-kaart krijgen. Het verlopen Turkse paspoort ( en ook nog in combinatie met de verlopen verblijfsvergunning) is een heel groot probleem. Heeft niets te maken met kort verlopen zijn. Verlopen is verlopen. Het bestaat niet dat een verlenging paspoort en verlenging verblijfsvergunning onderweg zijn. Ook de "askerlik" komt nog ter sprake.
Ik zou haast adviseren het antwoord te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook een verlopen paspoort of ID kaart is een middel ter identificatie, mits het niet langer dan 5 jaar is verlopen.
Het niet (meer) hebben van een geldige verblijfsvergunning staat los van het hebben van een identificatie bewijs. Bij het Turkse consulaat kunnen de ouders van Berat altijd een nieuw paspoort aanvragen. Zij hebben immers gewoon de Turkse nationaliteit, ze zijn niet statenloos. Voor EU ingezetenen, ook voor hen die legaal verblijf hebben in om het even welk EU land, geldt dat een paspoort of ID-kaart 5 jaar verlopen mag zijn om te mogen reizen binnen de EU. Voor wat betreft de verlopen verblijfsvergunning, die kan net zo goed reeds in aanvraag om verlengen zijn. Dat vermeld Berat niet. Hij/zij zit tenslotte ook gewoon op school. Dat zou niet meer kunnen als de verblijfsstatus definitief ingetrokken zou zijn. En wat het Turkse leger er mee van doen heeft snap ik ff niet in deze context.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Beer, ik kan alleen maar schrijven: wat hierboven staat klopt niet.