Wat te doen als de kat van mijn buren mijn gordijnen heeft gescheurd en de buurvrouw het niet wilt vergoeden of wilt meewerken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (2)

Aansprakelijk stellen in een brief, ze is als het goed verzekerd door haar aansprakelijkheidsverzekering, dus waarom ze niet meewerkt is me niet duidelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Los van mijn vermoeden dat de buurvrouw lastig doet: hoe ga je bewijzen dat het inderdaad precies die kat was?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het niet zo, dat je dan de schade moet melden bij je eigen verzekering en dat jouw verzekering de schade probeert te verhalen op de (verzekering van) buren?
Reddie
9 jaar geleden
@crea , nee, als je schade veroorzaakt moet je die zelf betalen.
Dat staat volkomen los van verzekeringen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jouw kat schade toebrengt, en je bent verzekerd* (aansprakelijkheidsverz.) licht je je verzekering in. Als je dat niet doet, ben je vreemd bezig en dan gaat iemand je waarschijnlijk aansprakelijk stellen. Of je dan meewerkt, tja dat is niet te voorzien, maar het lijkt me wel de normale gang van zaken. *Als je niet verzekerd bent moet je het zelf betalen.
Brief schrijven om haar aansprakelijk te stellen en haar te adviseren het te claimen bij de aansprakelijkheidsverzekering. Zo'n verzekering is niet verplicht maar vrijwel iedereen heeft er een. Wel geldt er doorgaans een eigen risico, waardoor ze waarschijnlijk alsnog zelf moet lappen. Doet ze dat niet, dan kun je het er ofwel bij laten zitten ofwel een gerechtelijke procedure beginnen. Let daarbij wel op dat je voldoende bewijs hebt dat het inderdaad haar kat was die jouw gordijnen heeft gesloopt, jij bent immers degene die dat in de rechtbank aannemelijk zal moeten maken.