Studentenhuis heeft ook rechten?

Hallo, Ik woon in een studenhuis met 8 kamers. Er is 1 wasmachine aansluiting. Daar mijn eerste vraag over: Ik heb mijn wasmachine daar staan,maar als ik die alleen wil gebruiken kunnen 7 andere mensen niet wassen. Je bent dus verplicht te delen. Dat kan toch nooit zo zijn? Het lijkt mij dat verhuurder dat moet regelen. Of voor iedereen een aansluiting. Maar in het huur contract staat dat service kosten voor wasmachine en internet is. 2e vraag: Wij hebben dus 2 mensen met internet,die wij betalen om het ook te gebruiken. Als er een nieuwe bewoner komt en die sluit internet aan bij een nieuwe provider. Word deze afgesloten en betaal je het 2 jaar voor niets. Er kunnen maar 2 providers in ons huis. Het is dat we dat samen bespreken maar als je het niet weet heb je dus 2 jaar kosten voor niets. Ik wil weten wat onze rechten zijn. Bij voorbaat dank, Jeremy Migchielsen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Erna55
9 jaar geleden
Je woont in een studentenhuis.
Daar deel je de zaken en stem je op elkaar af. Wanneer je wel je eigen wasmachine wilt neerzetten en niet wilt delen, zoek dan een zelfstandige woonruimte.
Je betaalt dan meer, natuurlijk, maar hoeft niets te delen.

Antwoorden (2)

Of je rechten hebt is hier helemaal niet interessant. In een studentenhuis verblijf je maar tijdelijk en de aan- en doorstroom is dikwijls ook vrij groot; regel dus die zaken ONDERLING opdat jullie allemaal met plezier en de meest optimale voorzieningen in het huis kunnen wonen. Als er 8 kranen in het huis zijn kan je in principe 8 wasmachines aansluiten, maar dat is wel een beetje overkill, immers in een familiehuis staat er ook maar één. Dus die "Remybenadering" loslaten en een wasrooster maken. Dat je een internetaansluiting deelt (via de WiFi) lijkt mij logisch en economisch. Je maakt meer problemen dan dat er werkelijk zijn...!

Toegevoegd na 2 minuten:
Open een "huisrekening" waarvan de collectieve kosten worden betaald dus dat die abo's bij verloop ook gewoon worden doorbetaald:

http://www.onlinehuisrekening.nl/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Freekjuweel,
Bedankt voor je antwoord. Alleen is mijn vraag niet duidelijk genoeg denk ik. Er is maar 1 aansluiting. Niet 8. Het gaat erom dat 1 iemand dan verplicht is zijn wasmachine te delen. Terwijl dat niet in het contract staat. En wat betreft internet die staat dan op je naam, en als je weggaat zit je ermee opgescheept als niemand die wil overnemen. Wat in dit geval al bij een ex bewoner gebeurd is. Die betaald nu nog. Ook moet je dan elke keer achter je geld aan.
En als iemand het niet weet,en zelf internet aanvraagt. Word een andere afgesloten,maar het abbonement gaat door. De verhuurder zei tegen de nieuwe bewoner dat het er allemaal bij in zit dat je gewoon internet en wasmachine mag gebruiken. Waar andere bewoners voor betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die wasmachine moet je gewoon delen, maak dus een wasrooster. Handiger is om het Internet op de meest stabiele factor te koppelen, de huisbaas namelijk. Vraag of hij de internetaansluiting op zijn naam zet en hij kan dan de huur met deze abo verhogen (gedeeld door 8). Bij de meeste particulier verhuurde kamers zit het Internet er gewoon bij en heeft geen enkele huurder een aparte aansluiting. Abo kost iets van €40,-/maand en dat geddeld door 8... zou ik niet over mokken!
Erna55
9 jaar geleden
@freekfluweel:
Ik ben het helemaal met je eens. @jezisfaction:
Wanneer je moeite hebt met delen en de zaken " principieel" wilt bekijken, kun je beter een zelfstandige woonruimte zoeken.
Of, zoals freekfluwel zegt: laat de Remybenadering los.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus daarbij, het gaat om een eigen wasmachine. Mocht er iets mee gebeuren mag de vraagsteller voor de kosten op draaien. Ik zou mijn wasmachine ook niet delen.
Je schrijft dat zowel wasmachine als internet is opgenomen in de servicekosten in je huurcontract. Dit betekent in principe dat je op het moment dat er geen wasmachine en internet zijn beschikbaar gesteld door je huisbaas je zou betalen voor een service die niet wordt geleverd.
De meest handige oplossing voor jou lijkt mij de huisbaas er op wijzen dat je beiden een contract bent aangegaan waarin staat dat jij betaalt voor een wasmachine en voor internet en dat hij ervoor moet zorgen dat dit in orde komt. Afhankelijk van de laksheid/krenterigheid van je huisbaas kun je voorstellen dat jullie als huis de aanschaf van de wasmachine regelen en de kosten zullen verrekenen met de eerstkomende maand huur om de zaken te bespoedigen. Zo neem je hem/haar namelijk ook werk uit handen.
PS: Die wasmachine van jezelf zou ik bewaren voor na je studententijd. Mijn ervaring is dat er het minste gedoe is als alles 'van het huis' is en niet dat ieder apparaat van één van de bewoners is.