Mag een hoster klantgegevens van het domein geven als een advocaat daarom vraagt?

We kregen onlangs van onze hoster een mail van een advocatenbureau waarin ze eiste dat we een foto zouden verwijderen waar copy right op stond. De foto stond 8 jaar geleden op een non profit blog van ons. Direct heb ik deze foto verwijderd. Ik was de onschuldzelve en mij van geen kwaad bewust. Mag het advocatenbureau hier geen genoegen mee nemen, en de contactgegevens eisen van mij, en moet de hoster deze dan geheim houden, mits er geen rechterlijke last is?

Als een hoster geen klantgegevens aan derden mag geven zonder rechtelijke last dan wil ik mijn hoster daarop wijzen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Asmael, ergens heb je gelijk. Ook hier is de ander (de advocaat in opdracht van een fotograaf?) de eisende partij. Wie eist bewijst.

Het beste antwoord

Volgens mij heb je gewoon gedaan wat je 'moest' doen, namelijk de gewraakte afbeelding verwijderd. Er staat niets in de brief over een eventuele schadevergoeding (bijv. i.v.m. copyrightschending), dus het zou wel erg vreemd zijn als dat muisje nog een staartje krijgt.

Om antwoord te geven op je vraag: in 2012 is er een interessant artikel verschenen op onderstaande website, wat ik je niet wilde onthouden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef nou eens antwoord op de vraag. Waarom zeg je niet gewoon: mag? Het moet zelfs als de aan x voorwaarde is voldaan. In plaats van een link te geven. Vreemde zaak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh, neem me niet kwalijk; ik had mijn reactie wellicht beter onder de tab 'reactie' kunnen plaatsen. Ik ben overigens blij dat je mijn antwoord (de geplaatste link) zo kernachtig hebt samengevat. Een extra toevoeging lijkt me dan ook overbodig.

Andere antwoorden (1)

Ze hoeven je domein alleen al via https://www.sidn.nl/ in te tikken en ze kunnen je naam zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha zo ver was ik al wel. Maar via dit soort sites zie je alle informatie van de hoster incl adres. Maar niet van de domein eigenaar.