als je bij verstek veroordeeld wordt, kun je dan de zaak nog een keer laten voorkomen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen als er nieuwe feiten aangevoerd worden die niet ter sprake zijn gekomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@WHuls, waar haalt u dat vandaan?
Dat is hooguit bij Civiel recht. De tenuitvoerlegging van het verstekvonnis kan dan worden geschorst, totdat uitspraak is gedaan in de zaak die aanhangig is gemaakt via een verzetsprocedure.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Hoge-Raad/OverDeHogeRaad/cassatierechtspraak/Pages/Strafrecht.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@WHuls, Herziening is een buitengewoon rechtsmiddel dat de mogelijkheid biedt om een onherroepelijke strafrechtelijke veroordeling ongedaan te maken als er naderhand sterke aanwijzingen zijn dat de veroordeling ten onrechte is. Men spreekt dan van gerechtelijke dwaling, zoals de zaak Lucie de B. of de zes van Breda.
Uw bijgevoegde uitspraak is geen betreft geen herziening na een bij verstek veroordeling middels een strafzaak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/strafrecht/wetboek-van-strafvordering/94-herzien-arrest-vonnis-herziening.htm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WHuls, Je geeft weer een verkeerd voorbeeld. Jij haalt art 457 Wetboek van strafvordering erbij
1. Op aanvraag van de procureur-generaal of van de gewezen verdachte te wiens aanzien een vonnis of arrest onherroepelijk is geworden, kan de Hoge Raad ten voordele van de gewezen verdachte een uitspraak van de rechter in Nederland houdende een veroordeling herzien:
Vrij vertaald:
De procureur-generaal (PG) van het parket bij de Hoge Raad is wettelijk bevoegd onderzoek te doen naar de vraag of er grond is voor de herziening van een onherroepelijke veroordeling. Voordat de PG tot een dergelijk onderzoek kan beslissen, moet zijn voldaan aan een aantal voorwaarden. Zo moet het gaan om een onherroepelijke veroordeling voor een misdrijf waarvoor wettelijk een gevangenisstraf van twaalf jaar mogelijk is. Dit misdrijf moet de rechtsorde ernstig hebben geschokt. Bovendien moeten er voldoende aanwijzingen zijn dat er mogelijkerwijs sprake is van een grond tot herziening en moet het verzochte onderzoek noodzakelijk zijn.
http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Hoge-Raad/OverDeHogeRaad/Bijzondere-taken-HR-en-PG/Pages/Verzoektotnaderonderzoek,.aspx Aangezien ik geen zin heb in een nietes-welles spelletje laat ik het hierbij. Mijn antwoorden zijn, dacht ik, duidelijk genoeg.

Het beste antwoord

Een heel kort antwoord op de vraag zoals die gesteld is en het om een strafzaak gaat: neen dat kan niet.
Als men niet op de zitting aanwezig is en heeft men ook geen advocaat gemachtigd om namens de verdachte/gedaagde het woord te voeren ter verdediging, dan loopt men het risico om te worden veroordeeld. Een veroordeling bij verstek.
De strafzaak is dan dus behandeld zonder aanwezigheid van verdachte en zonder de aanwezigheid van een advocaat.
Men kunt tegen een verstekvonnis in principe alleen nog in hoger beroep als men kan aantonen niet op de hoogte te zijn geweest van de zittingsdatum. Was men wel op de hoogte van de zitting, maar heeft men niet de moeite genomen zelf of de advocaat te laten verschijnen dan staat er geen mogelijkheid van bezwaar of beroep meer open.

Toegevoegd na 26 minuten:
Als een verdachte niet reageert op de dagvaarding en niet op de zitting verschijnt, hij is namelijk niet verplicht om te reageren, dan kan de Officier van Justitie de rechter verzoeken de zaak ‘bij verstek’ te behandelen. Meestal volgt de rechter de eis van de OvJ als de verdachte geen advocaat heeft ingeschakeld. De advocaat kan in dat geval niets voor zijn cliënt doen.
In uitzonderlijke gevallen verleent de rechter geen verstek, omdat hij
vindt dat de verdachte per se aanwezig moet. De zaak wordt dan uitgesteld en de verdachte krijgt een nieuwe oproep. De rechter kan de verdachte laten halen door de politie. Het gebeurt zelden, maar het komt voor.
In zijn algemeenheid is het zeer onverstandig de zaak bij verstek te laten behandelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kan uitsluitend wanneer je aan kunt tonen er niet van op de hoogte te zijn. Een dergelijk beroep heet VERZET.

Hier zitten wel wat haken en ogen aan, namelijk; je dient binnen 4 weken nadat je kennis hebt genomen van het vonnis in VERZET te gaan.

Let op; je moet dan niets eerder hebben vernomen. Dit kan dus ook 5 jaar later zijn bijvoorbeeld, als het dan maar binnen 4 weken is nadat je van het vonnis op de hoogte bent geraakt. Je zult begrijpen dat je dan wel redelijk aannemelijk moet maken niet eerder iets van de zaak te hebben vernomen, dit is echter in de praktijk lastig, maar het gebeurt toch regelmatig.

Daarnaast is er nog een gekke eend in de bijt sinds het begin van deze eeuw en dat is namelijk EEN VONNIS OP TEGENSPRAAK. Dit geldt wanneer er meerdere verdachten zijn en er slechts één verdachte is verschenen. In dit geval hebben alle andere verdachten pech en is VERZET NIET MEER MOGELIJK. Echter is er ook jurisprudentie waarin dit in uitzonderlijke gevallen weer wel kan, maar dit is zeer zeldzaam.

KORT:
- Verzet is WEL mogelijk wanneer je niks wist
- Verzet is NIET mogelijk wanneer je wel iets wist
- Verzet is NIET mogelijk bij verdachten waren waarvan er tenminste één op zitting is verschenen (tegenspraak).