kun je bij een veroordeling door de politierechter altijd in hoger beroep?

Toegevoegd na 6 dagen:
als het zo is dat er een lage boete wordt opgelegd, kun je dan toch in hoger beroep gaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja, altijd - behalve als de uitspraak vrijspraak is, maar dat lijkt mij logisch. De politierechter behandelt geen overtredingen maar alleen strafzaken voor (kleine) misdrijven.

Het beste antwoord

Een politierechter is een zogeheten unex judex (een alleen rechtsprekende rechter) die zaken behandelt zoals: oplichting, heling, belediging van een ambtenaar in functie.
De politierechter mag alleen een onvoorwaardelijke gevangenisstraf opleggen van maximaal twaalf maanden en doet vrijwel altijd direct na de behandeling van de strafzaak mondeling uitspraak zodat de verdachte direct op de hoogte is van het vonnis. Men hoort ook direct na de uitspraak of hoger beroep mogelijk is. Hoger beroep wil zeggen dat u het niet eens bent met de beslissing van de rechter.
De rechter zal in de meeste gevallen vragen of men Hoger Beroep wil instellen. Bent u het eens met het vonnis van de politierechter dan kan men ter zitting afstand doen van het recht op hoger beroep. Bij twijfel is het verstandig hier eerst over na te denken.
Als men Hoger Beroep wil instellen, dient men dit binnen 14 dagen na het vonnis te doen.

Toegevoegd na 6 dagen:
1. Als men door de rechter is veroordeeld voor een misdrijf, kan men altijd hoger beroep instellen.
2. Bij de veroordeling voor een overtreding kan men ook in hoger beroep, uitgezonderd bij een geldboete die € 50,- of lager is. Dan is de uitspraak van de rechter definitief.

En nu het cruciale punt waar de vraag over gaat:
aangezien de politierechter alleen misdrijven behandelt, kan men dus, ongeacht de hoogte van de (geld)boete a l t ij d hoger beroep instellen.
Met gebruikmaking van het verlofstelsel neem het Hof een hoger beroep niet altijd in behandeling, maar dat is een ander onderwerp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
waar deze min op gebaseerd is, is mij een raadsel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@:JoanDArc. Ik kam mij hier ook over verbazen.
Onderbouw minimaal je min. Van mij een C+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@TegenXinnig, misschien het niet genoemde 50 Euro bedrag. De politierechter behandelt misdrijven, geen overtredingen. Het lage bedrag is in deze dus niet relevant.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de laatste alinea is cruciaal, dat antwoord zocht ik!

Andere antwoorden (1)

Nee. Hoger beroep door de verdachte/veroordeelde is niet mogelijk bij een veroordeling tot een bedrag van 50 euro of lager en wanneer geen straf of maatregel is opgelegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij een strafzitting van de politierechter hoort men direct na de uitspraak of hoger beroep mogelijk is. Aangezien de politierechter alleen (kleine) misdrijven behandelt en geen overtredingen zal een eventuele boete van minstens de 2de categorie altijd meer dan
€ 50,00 bedragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Maarten op jouw bijgevoegde bron staat het ook duidelijk:
Als een rechter u heeft veroordeeld voor een misdrijf, dan kunt u altijd hoger beroep instellen.
Het bedrag € 50,00 is alleen relevant bij overtredingen. Daar lees je overheen.