mag je op een strafzitting onaangekondigd getuigen meebrengen?

en moet de rechter (rechters) deze dan ook horen?

Toegevoegd na 2 uur:
het gaat om een strafzitting!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Erna55
9 jaar geleden
Wanneer je voor moet komen voor een strafzaak, dan heb je een advokaat. Overleg hiermee. .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat is dus niet waar. een advocaat is niet verplicht. men heeft het recht zichzelf te verdedigen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor de goede orde, mijn reactie hierboven is dus geen reactie op de vraag van @Tilborghs maar op de foutieve informatie die erboven staat.

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet onaangekondigd.
De wederpartij moet zich namelijk kunnen voorbereiden op het verhoor van een getuige. Je dient de getuige minstens een week voorafgaand aan de zitting op te geven bij de wederpartij en de griffier.

Artikel 170 van het Wetboek van burgerlijke rechtsvordering:

"De namen en woonplaatsen van de getuigen worden ten minste een week voor het verhoor aan de wederpartij en aan de griffier opgegeven. De belanghebbende partij roept de getuigen ten minste een week voor het verhoor bij exploot of bij aangetekende brief op. De dag van de oproeping en de dag van het verhoor worden niet meegerekend bij het bepalen van deze termijn. Indien een partij meer getuigen heeft voorgebracht dan redelijkerwijs noodzakelijk was, kan de rechter daarmee bij de veroordeling in de kosten rekening houden. "
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij zaken voor de meervoudige strafkamer komt het wel eens voor dat een advocaat te elfder ure met een nieuwe getuige komt. De zitting kan dan tijdelijk worden geschorst of verdaagd.
Bij minder zware zaken kan men als Hoger Beroep mogelijk is deze getuige daar op laten roepen. Is Hoger Beroep niet mogelijk, dan zal de plotseling opgedoken getuigen niet veel hebben kunnen bijdragen aan een eventuele vrijspraak.