kan er - strafrechtelijk- sprake zijn van verduistering als je spullen die je rechtmatig onder je hebt, weggooit?

Toegevoegd na 1 uur:
1. het gaat niet over mijzelf
2. ik zoek naar verduidelijking van wat verduistering inhoudt
3 duidelijk is dat als je (bijvoorbeeld) een pc die je voor je werk thuis hebt, niet terug wilt geven als de baas (al dan niet op einde van een dienstverband) niet wilt teruggeven, dan is er een oogmerk
4 maar als dat oogmerk er niet is, wat dan?
5, stel dat wat je terug moet geven, gestolen is of verloren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Erna55
9 jaar geleden
Je stelt hier veel vragen die je aan je advokaat moet stellen. Ik neem aan dat dit alles over dezelfde strafzaak gaat. " iets rechtmatig onder je hebben " is niet hetzelfde als iets in je eigendom hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die advocaten zitten ook op de site GoeieVraag. Die zijn heel goed in staat deze soort vragen te beantwoorden.
Er zijn bv.ook veel vragen die men aan een huisarts moet stellen, die worden ook op GoeieVraag geplaatst en o.a..door Flipjeboot beantwoord.
Erna55
9 jaar geleden
De vraagsteller geeft nu extra info bij de vraag. Dat geeft wel duidelijkheid. Ook bij medische vragen kan het zijn dat er algemene vragen gesteld worden, of specifiek persoonlijk. In dat geval wordt men ook verwezen naar een specialist.
Erna55
9 jaar geleden
@tilborghs : uit je serie vragen leek het dat je een concrete zaak voor ogen hebt. Ik heb me daar blijkbaar in vergist.
Waar komt je gedetailleerde belangstelling vandaan ?

Het beste antwoord

Volgens de wet is verduistering het opzettelijk wederrechtelijk zich toe-eigenen van een goed dat aan een ander toebehoort en dat de dader anders dan door een misdrijf onder zich heeft.
Kortom: men heeft een goed onder zich (dat bijvoorbeeld is gehuurd of geleend, of dat hem in bewaring is gegeven) en blijft hij niet alleen houden, maar daarnaast eigent hij het zich ook toe. Hij wil het daadwerkelijk behouden. Dat men het goed dat men onder beheer heeft niet mag vernietigen vloeit voort uit het voorgaande.
Zo iemand is strafbaar voor verduistering.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als men er vooraf van op de hoogte is dat de spullen gestolen of verloren zijn is het heel zeker strafbaar om het te vernietigen. Die spullen dient men niet eens in ontvangst te nemen als zij aangeboden worden, men dient onverwijld aangifte te doen.
Bij de aanbieding en aanname van goederen waarvan men weet dat zij gestolen zijn, kan men verdacht worden van heling.

Toegevoegd na 22 minuten:
Bij het in bezit hebben van gevonden voorwerpen zijn ook wettelijke consequenties verbonden. Van een gevonden voorwerp dient men aangifte te doen. Als de vinder zich strikt aan de regels heeft gehouden is het mogelijk dat hij na het verstrijken van één jaar eigenaar wordt.

Toegevoegd na 8 uur:
Verduistering lijkt sterk op diefstal. Er is echter een fundamenteel verschil. Bij de diefstal neemt u iets weg dat niet aan u toebehoort. U heeft het goed niet rechtmatig in uw bezit. Verduistering draait juist om het feit dat u iets rechtmatig in uw bezit heeft, maar niet teruggeeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik vrees dat het antwoord op de eerste start vraag een JA is. Wikipedia meldt het volgende:

'Verduistering is het zich opzettelijk wederrechtelijk toeëigenen van een goed dat aan een ander toebehoort welk goed men anders dan als gevolg van een misdrijf onder zich heeft. (..) Een voorbeeld van verduistering is het van het lenen van een boek uit de bibliotheek, en waarbij de lener besluit op een gegeven moment het boek nooit meer terug te brengen en het voor zichzelf te houden. (..) Wie voor zijn beroep de goederen van de werkgever in beheer heeft en zich die wederrechtelijk toe-eigent, maakt zich schuldig aan verduistering in dienstbetrekking. Dit geldt in Nederland als een gekwalificeerd misdrijf en wordt dus strenger bestraft(..)'

Met andere woorden, als je een PC thuis hebt, die van je werkgever is, dan mag je die niet houden of verkopen. Als gevolg daarvan mag je die PC ook niet zomaar weggooien (hij moet immers geretourneerd naar je werkgever, ook als die PC inmiddels versleten of kapot is).
Verlies of diefstal is dan natuurlijk een lastige situatie; het lijkt me verstandig om in zo'n geval zo snel mogelijk zowel aangifte te doen als dit aan je werkgever te melden.
tinus1969
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus1969, als men weet dat de goederen onder beheer óf gestolen óf gevonden zijn, maakt dat de zaak voor een advocaat extra gecompliceerd en de vraag daarom extra interessant.