als je in een strafzaak geen advocaat neemt, krijg je er dan een toegewezen?

Toegevoegd na 2 uur:
ik wordt door de verschillende antwoorden aan het denken gezet; antwoorden roepen vragen op.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
tinus1969
9 jaar geleden
Dit is inmiddels je 4e of 5e vraag in deze richting. Wellicht toch een goed idee als je de achtergrond van deze vragen eens uitlegt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus1969, dat is zelfs een slecht idee. Een eventuele achtergrond gaat ons niets aan. Waarom zoek je er iets achter? het zijn allemaal algemene vragen die zonder een achtergrond van deze vragen, beantwoord kunnen worden, tenminste als men weet op welke mitsen en maren men moet letten.

Antwoorden (2)

Nee. Als je verdachte in een strafzaak bent, ben je niet verplicht om een advocaat te nemen. Het is echter wel verstandig om dat te doen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Maar als je er wel een neemt, kan het onder voorwaarden een advocaat zijn die pro Deo werkt. Dan betaal je een relatief lage eigen bijdrage (flink lager in ieder geval dan een 'gewoon' advocatenhonorarium.)
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is niet (meer) het geval. Bij strafzaken (dus niet BW) heb je altijd kosteloos recht op de raadsman. (Zie Salduz arrest)
En in sommige gevallen (zie mijn antwoord hieronder) kan je deze niet weigeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de zaak Salduz heeft het EHRM zich uitgesproken over het moment waarop recht bestaat op toegang tot een advocaat.
De inhoud van de websites spreekt voor zich. Zo helemaal gratis is het niet altijd.
http://prodeoadvocaatstrafrecht.nl/welke-zaken-kan-ik-bijstand-van-een-pro-deo-advocaat-strafrecht-krijgen/
http://www.rechtsvordering.nl/pro-deo-advocaat-strafrecht
http://www.rechtsvordering.nl/gratis-advocaat
Ja en nee.
Sinds de invoering van het Salduz arrest moet je bij je aanhouding medegedeeld krijgen dat je kosteloos recht hebt op een advocaat.
Deze mag je weigeren.

Echter:

Ben je tussen de 12 en 15 jaar en word je verdacht van een feit waar voorlopige hechtenis op staat of bij personen van 16 en 17 jaar met een verstandelijke beperking of neurologische stoornissen, waarbij auditieve verhoorregistratie (A.V.R.) noodzakelijk is vallen deze onder de zogenaamde "A-zaken".

In die gevallen krijgt de verdachte altijd een raadsman en kan hij hier niet van afzien.