Waarom heb ik voor een spartamet een rijbewijs nodig?

Waarom heb ik voor de spartamet een rijbewijs nodig? Voor zover ik weet gaat de elektrische fiets van mijn moeder harder dan deze snorfiets... Ik vind de wet wel een beetje raar in elkaar zitten als ik het zo bekijk

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Ivana
8 jaar geleden
De E-bike is een meetrapfiets. Als hij zelfstandig rijdt moet je wel een rijbewijs hebben. Was laatst nog op TV in een verkeersprogramma.
ronron1212
8 jaar geleden
je hebt twee soort de een gaat niet harder dan 25 zonder rijbewijs 40 en harder wel een rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar een spartamet gaat toch niet harden dan 25? de onze in ieder geval niet
Ivana
8 jaar geleden
De snelheid heeft dus niets te maken met wel of geen rijbewijs.
Alleen de aandrijving is van belang.
ronron1212
8 jaar geleden
lees dit
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-er-voor-een-elektrische-fiets-met-trapondersteuning.html

Antwoorden (1)

Dat heeft te maken met de manier van aandrijven. De E-bike doet niets als je niet trapt, en een sparta-met kan op pure motorkracht rijden.
jc54
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
https://www.sparta.nl/fietsen/S15SPMET
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus als je een spartamet zou ombouwen naar een fiets die alleen de hulpmotor inschakelt wanneer je meetrapt zou het legaal zijn zonder rijbewijs?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op zich zou dat zo moeten werken.
Maar vergeet echter niet dat je het voertuig dan wel moet laten keuren. want volgens de huidige papieren is het een gewone "brommert"
ronron1212
8 jaar geleden
Lees dit
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-er-voor-een-elektrische-fiets-met-trapondersteuning.html