Fietsdragers voor de auto, wat zijn verschillen in regels tussen Nederland en Duitsland?

Poet
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K

Het beste antwoord

De meeste regels voor het gebruik van fietsendragers zijn in de hele EU hetzelfde. Er zijn wel kleine verschillen. In Duitsland mag de fietsendrager max. 40 cm uitsteken (in NL 20 cm), en mag auto inclusief fietsendrager niet breder zijn dan 2,55m.
Dit zijn afwijkende regels t.o.v. het Nederlands recht. Echter, ook de regels hieronder zijn van belang:

- Er mogen geen scherpe delen uitsteken.
- Lees voor uw vertrek wat de maximale kogeldruk is van uw auto. Het gewicht van uw fietsen mag niet hoger zijn dan de maximale kogeldruk.
- Op de verlichtingsbalk van de fietsendrager moet een witte nummerplaat met het kenteken van de auto zitten.
- Deze verlichtingsbalk (los monteerbare balk i.p.v. de 'eigen' achterlichten, ongeveer € 30,-) is verplicht als de fietsendrager of de fietsen de achterlichten van de auto geheel of gedeeltelijk bedekt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
In Spanje mag de fiets in zijn geheel niet uitsteken.