Hoe gaat het in zijn werk om een hond uit Bulgarije mee naar Nederland te nemen?

Van de zomer gaan we weer naar Bulgarije en spelen met de gedachte om daar een herdershond aan te schaffen en mee naar Nederland te nemen. Hoe moeten we dat aanpakken en wat gaat het administratief kosten? We reizen met het vliegtuig. Ik wil graag weten wat voor regels er gelden voor uitvoer daar en invoer hier van een hond en ook welke eisen de vliegmaatschappij Bulgaria Air stelt.

8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom zou je dat willen? Het grootste deel van de hondenfokkers in Bulgarije en andere oost Europese landen zijn broodfokkers. Die zijn heel slecht voor hun dieren en mishandelen ze. Daarom zijn ze ook goedkoper. Ook hebben ze vaak ziektes of krijgen ze medische lroblemen in de toekomst.
Te. Tweede zijn hier in Nederland al genoeg honden die heel graag een baasje willen.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Wil je een pup aanschaffen? Dan moet ie volledig ingeent zijn (ook rabies) en is dan dus al minimaal 15 weken, de belangrijkste socialisatie-periode is dan al achter de rug, dus je moet zeker weten dat de fokker voldoende socialiseerd! Bij de vliegmaatschappij zal je navraag moeten doen, wat de mogelijkheden zijn.
Ivana
8 jaar geleden
Zie antwoord Tinus.(plus) Een hond uit Bulgarije die al sociaal gemankeerd is, moet je natuurlijk niet alleen in het vrachtruim van een vliegtuig opsluiten. Een gezonde stabiele hond kan daar tegen en dat zou normaal zijn, maar een slecht gesocialiseerde hond wordt er alleen maar angstiger van. Een angstige hond weer goed op orde krijgen duurt soms jaren. Ik zou je dit ten zeerste afraden. Koop hier een goed gesocialiseerde pup. Je moet er 15 jaar mee optrekken. Je zit toch niet te wachten op moeilijkheden?
Soms zijn goede bedoelingen niet erg verstandig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja hoor houd de zielige hondenaanvoer uit het buitenland lekker in stand! Ik heb al moeite met al die broodfokkers in Nederland maar dit slaat alles!
zondag
8 jaar geleden
??? Waarom slaat dit alles? Neemt er verder nooit iemand een dier uit het buitenland?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom zou je het doen? Omdat het goedkoper is? Ja logisch en dan vervolgens zo'n hond in een vliegtuig laden? Ik vind het juist dierenmishandeling. Koop een hond in een Nederlands asiel of van een goede fokker, nergens anders.
Ivana
8 jaar geleden
Zondag, omdat anderen een hond uit het buitenland nemen, hoef jij dat nog niet te doen. We kunnen in Nederland niet het leed van alle honden op onze schouders nemen. Ik las dat je 70 jaar bent, is het dan nog wijs om een niet gesocialiseerde hond aan te schaffen waar je mogelijkerwijs jarenlang aan moet sleutelen om hem op orde te krijgen? Het lijkt MIJ (maar wat zegt dat...) niet verstandig.

Het beste antwoord

Honden mogen niet in de passagierscabine maar moeten apart (als 'levende bagage') mee. Van het geld dat dat kost kun je in Nederland een gezonde pup aanschaffen.
tinus1969
8 jaar geleden
zondag
8 jaar geleden
We zien er vanaf. Niet vanwege de kosten en ook niet vanwege alle morele bezwaren in de commentaren daar we een gegronde reden hadden een bepaalde hond die dol op ons is uit Bulgarije mee te nemen, maar we doen het toch maar niet omdat we een kat hebben en bang zijn dat die hond haar 'opvreet'. Ik wil die kat niet kwijt en ik wil die hond ook niet later moeten wegdoen omdat hij niet met de kat overweg kan of zij niet met hem.