Als je via de mail een 'kijken is kopen' afspraak maakt, en tijdens de bezichtiging bedenk je je ineens, mag dat?

Of heb je dan al een wettelijke overeenkomst op het moment dat je dat bevestigde?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
capthavoc
8 jaar geleden
kijken is kopen lijkt mij geen wettelijke regel
meer een reclame ? maar wie zou deze regel stellen ? ik heb er nog nooit van gehoord ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik was daar zo eens benieuwd naar aangezien ik daar gisteren een korte discussie over gevoerd heb.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op de markt roept de marktkoopman: "kijke kijke nie kope" als iedereen overal aan zit, maar niks koopt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wie maakt de afspraak kijken is kopen?
Als koper zegt, ik kom kijken en kopen, dan is kopen in mijn ogen een afspraak, deal dus.
andersom niet, is verkooppraatje
tinus1969
8 jaar geleden
Volgens mij is de context van de hele mail van belang hier.
Is het een losse kreet, een grapje, of een duidelijke waarschuwing?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het kijken = kopen is zou ik niet langsgaan maar het laten opsturen ;) Joan: dat roepen ze juist op markten in Marokko ofzo ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En ook in Amsterdam, Den Haag en op de Rotterdamse markt en in Antwerpen, Brugge enz enz . Dat heeft men In Marokko ofzo van Nederland geleerd ::))

Antwoorden (1)

De normale invulling van deze kreet betekend "als je dit gezien hebt, dan wil je dit zo graag hebben dat je het koopt". Waarom zou je anders nog komen kijken ?
Dus tenzij je andere afspraken met de verkoper gemaakt hebt zou ik me daar niet zo druk over maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is inderdaad een kreet, gericht op de "hebzucht" van de koper.
En de titel van een Brandpunt TV-programma.
http://www.npo.nl/brandpunt-kijken-is-kopen/15-05-2013/WO_KRO_014054
Ivana
8 jaar geleden
Als je gaat kijken ben je geïnteresserd, meer niet. Dan beslis je pas of je het ook daadwerkelijk koopt.
Antoni
8 jaar geleden
Ja, Ivana, dat klopt, maar de kreet is dus een verkoopkreet met als betekenis: "(wees gewaarschuwd,) als je dit gezien hebt, dan is het zeker: je wil dit zo graag hebben dat je het koopt".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn websites die ook showrooms hebben, vooral meubelen. Men maakt met u een afspraak per e-mail en er staat een verkoper voor u klaar, getraind in verkooppraatjes.
Nergens zo goedkoop, mevrouw/meneer hebben een goede smaak, het is een uniek stuk, er is er maar één van, morgen kan het al weg zijn. Als u vandaag beslist wordt het gratis thuisbezorgd enz enz enz.. Kan ik u dienst zijn met een kopje koffie, thee of liever fris? Zolang men nergens een handtekening onder zet en geen aanbetaling doet, is er niks gekocht. Gewoon kijken en wegwezen!!