Mag je als werkzloze je vrienden helpen met allerlei klussen?

Een kameraad van me beweert dat als je een werkloze bent, je vrienden absoluut niet mag helpen met klusjes (occasioneel) omdat je dan strafbaar bent. Er is absoluut geen sprake van geld. Maar dan nog was zijn standpunt hetzelfde: je bent strafbaar volgens hem. Wat ik enerzijds heel dom vind maar goed :)

Mijn mening was het tegenovergestelde, maar ik weet het niet zeker en we zijn woonachtig in België.

Dus ik wou het even aan jullie vragen, weet iemand hoe dit precies in elkaar zit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
5.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Complete kolder van die vriend. Het is geen mening, het is aantoonbaar onjuist wat je vriend beweert. Het gaat in deze niet wat hij of jij ervan vinden, maar wat de wet zegt.
tinus1969
8 jaar geleden
@MrTomaat. Als het om nederland zou gaan, is dit gene kolder. In nederlnd vallen zulke activiteiten al snel onder de Informatie/toestemmingsplicht die een uitkeringsgerechtigde heeft. Zie bv http://www.spitsnieuws.nl/entertainment/2015/02/megaschuld-voor-schoonmoeder-lange-frans
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1. Uitkeringsgerechtigde (de vraag gaat over werkloze)
2. structureel
3. arbeid verricht, terwijl ze arbeidsongeschikt is verklaard Niet precies hetzelfde. Afgezien daarvan sta ik er wel van te kijken. Ik niet alleen. Gijsbert Vonk, hoogleraar sociaal zekerheidsrecht, vindt het een zeer opmerkelijk besluit. 'Nergens in de wet staat dat je aan de Sociale Dienst moet doorgeven dat je op je kleinkinderen past. Een zakelijke regel wordt toegepast in de familiaire sfeer. Maar daar geldt deze regel helemaal niet.' http://www.kinderopvangtotaal.nl/Gastouderopvang/Actueel/2015/3/Bijstandsoma-mag-niet-op-haar-kleinkinderen-passen-1716519W/

Antwoorden (3)

Je mag wel helpen met klussen, zolang dat geen sollicitatie-activiteiten in de weg zit en je er niet voor betaald wordt. Elke soort vrijwilligerswerk is toegestaan, als je je ondertussen maar wel houdt aan de verplichtingen die bij de werkloosheidsuitkering horen.
Amadea
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
...en eventuele inkomsten moet je melden. De hoogte van de uitkering wordt dan aangepast op basis van die inkomsten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat staat ook in het antwoord van Amadea.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MaartenVerrips
Dat staat er helemaal niet. Amadea beweert dat er geen sprake mag zijn van betaling. Dat is totaal niet waar. Amadea neemt al aan dat de werkloze ook een uitkring heeft (hoeft helemaal niet, ben ook weleens werkeloos geweest en heb toen expres geen uitkering aangevraagd). Je mag gewoon 100 euro krijgen zolang de je het maar opgeeft aan de belasting. ALS je een uitkering ontvangt gelden vast weer andere regels idd, maar dat iemand die werkeloos een uitkering krijgt is een aanname.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook de sollicitatie-activiteiten opmerking is er een gedaan met het idee dat we praten over iemand die een uitkering ontvangt.
Amadea
8 jaar geleden
Als de werkloze ervoor kiest om zich niet aan te melden voor een uitkering, dan heeft niemand er iets over te zeggen als hij of zij klust bij vrienden. Dan gaat die persoon z'n gang gewoon, ongehinderd.
Nou laat je vriend dit maar lezen.

http://www.jobat.be/nl/artikels/mijn-werkloze-vrienden-komen-helpen-bij-mijn-verbouwingen-riskeren-zij-een-sanctie/

(dit volgende gaat dus in mijn ogen over mensen die werkloos zijn EN een uitkering ontvangen, werkloze alleen is ongeluk gekozen)

Gratis én sporadisch

Gelukkig vallen werkloze vrienden of familieleden die je - gratis én sporadisch - komen helpen bij je verbouwingen in de praktijk niet onder die beperking. “Vrijetijdsbesteding ontsnapt aan de algemene regel. Cruciaal hierbij is dat het niet gaat om een economische activiteit én er geen loon (of andere materiële voordelen) worden gegeven. Een werkloze schoonvader die gratis de babykamer komt schilderen, zal niet echt iets moeten vrezen. Hetzelfde met werkloze vrienden die enkele keren komen helpen bij je verbouwingen. Zolang je minder dan 20 euro krijgt, wordt dit in de praktijk niet beschouwd als loon.”

Zelfs een minimale vergoeding mag dus.

Voor mensen die werkloos zijn geldt dat als zij wel wat geld er voor krijgen ze dit netjes aan de belasting op moeten geven als inkomsten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In het geval dat je een WW (werkloosheidswet) uitkering krijgt dan ben je in verzuim m.b.t je plichten als je klussen niet doormeld aan het UWV, of dit nou vrijwilligerswerk of een klus, het verlenen van hulp bij een klus is, ik neem aan dat ze de definitie van wat klussen is bewust breed hebben gemaakt met als resultaat dat zelfs als je een middagje helpt bij wijze van spreken schilderen of vloer leggen (of ander soort arbeid) bij de buren, vanzelfsprekend zonder verdienste als vriendendienst, en je geeft dit niet door dat je dan al in overtreding bent.

Zelf heb ik de impressie dat voor die brede opvatting dit bedoelt is voor dossiervorming, dat ze die informatie verzamelen (hoe irrelevant ook bij een vriendendienst of lichte klussen) om evt. later te kunnen stellen ''diegene kan werken of arbeid verrichten'' omdat sommigen in het ww traject blijven omdat er geen geschikt werkaanbod komt, leg je bijv een vloer bij de buren en uwv weet dat kunnen ze later zeggen ''je kunt een bouwtechnische baan aannemen want het valt binnen je capaciteiten en dus mag je dit aanbod niet weigeren en WW is re-integratie op arbeidsmarkt''
Om die reden zou ik persoonlijk klussen van het kaliber vriendendienst zonder inkomsten in het spel niet zo gauw doorgeven aan het uwv, wetende dat het doel dossieropbouw is en ze je er later een hak mee kunnen zetten over je kunnen of arbeidsgeschiktheid. (al is het wel zo dat sommige ww'ers met allerlei excuus alle aangeboden banen afwijzen en het rechtvaardig is dat uwv kan zeggen, je bent in staat te werken met onderbouwing) ik denk overigens dat het doeleind pas door uwv benut wordt als er meerdere meldingen gedaan worden tot een punt waar iemand klaarblijkelijk vrije tijd vult met dat soort dingen terwijl men zogenaamd geen werk kan vinden, en de uiteindelijke intentie minder slinks is vanuit uwv.

In de bron vind je de definitie van klussen en die plichten, specifiek voor jouw vraag.. je bent niet strafbaar (behalve als er verdiensten zijn en bijv bij fraude niet doorgeven, zwarte, baan, of belastingontduiking hierop) maar wel in overtreding van je ww-voorwaarden en hierop staan gevolgen voor je uitkering als het UWV dit ontdekt.