Wat kun je beginnen als familie spullen achterover drukt na het overlijden van de laatste ouder?

Ik hoorde vandaag van iemand dat haar moeder is overleden. Zij had een testament en daarin stond dat alle kinderen een evenredig deel zouden krijgen. Maar dat de dochters eerste keus hadden uit de sieraden.

Nu had een broer de sleutel van moeders huis en hij heeft met zijn vrouw (aangetrouwd) en volwassen dochter, de sieradenkist geplunderd en nog wat andere dingen. Een zus wilde graag een bepaalde ketting en broche maar deze zijn dus "verdwenen".

Kan daar iets tegen gedaan worden?
Iets zeker weten is geen bewijs natuurlijk.

Feit is, twee dagen voor het overlijden was de ketting en de broche er nog en een week later was het weg. De zus kwam naar de woning van de moeder en trof haar broer, schoonzus en nicht binnen aan.

8 jaar geleden
in: Wetgeving
5.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weinig, maar degeen er wel op aanspreken als zij de betreffende broche draagt en op Marktplaats kijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onthoud je van een oordeel over mensen totdat je een erfenis met ze hebt moeten verdelen.....
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ja erg is dat he. Dat hoor je zo veel. Ik vraag me af hoe dat in mijn familie gaat als oma er straks niet meer is...
Ik heb mijn twijfels en ik ben blij dat ik me niet met de verdeling hoef te bemoeien. Bah
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb het inmiddels twee keer mee gemaakt [met hetzelfde familielid] en God-zij-dank geen problemen. Vreselijk dit soort gebeurtenissen, moet je niet aan denken toch! Je kunt niets doen, denk dat deze broer en zijn vrouw erg zullen moeten oppassen, maar verder... aangifte doen is onzin, geen bewijs, bovendien wordt iets als dit ongetwijfeld onderop de stapel of in het grijze archief gelegd. Het is een deel van de erfenis en oma/moeder had dit nooit zo moeten/mogen oplossen. Een erfenis moet beschreven worden en vastgelegd als er meerdere erfgenamen zijn, o.a. ter voorkoming van dit soort problemen.

Antwoorden (3)

De mogelijkheden hangen af van het testament en als er een testamentair executeur is dan moet deze een boedelbeschrijving maken waarin ook de sieraden moeten worden opgenomen.
Zelfs als de sieraden kort voor haar dood zijn geschonken dan behoren deze tot de erfenis
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het probleem is dat je geen aangifte kunt doen van diefstal, omdat de hele familie llemaal eigenaar is van de goederen. Wel kun je een lijst maken van de goederen die bij overlijden aanwezig waten en alsnog 50-50% in waarde verdelen. Wellicht ontstaan er dan ruilmomenten, jij de kast en ik de broche.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook het wegnemen van een goed dat ten dele aan een ander behoort valt onder diefstal. Hier zou het echter niet gaan om diefstal maar om verduistering, het goed is immers anders dan wegen misdrijf onder verdachte. Echter, het bewijs is vermoedelijk lastig te leven en de kwestie is in de eerste plaats civiel van aard. Ik zou het met het lichts mogelijke wapen proberen op te lossen. Een schikking als door jou voorgesteld is nog niet zo verkeerd, hoewel je het dan wel eens moet worden over de waardering van zaken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Odessa Uit eigen ervaring klopt dat niet. Mijn broer heeft na het overlijden van mijn vader een vrachtwagen voorgereden en heeft de boedel van mijn vader meegenomen. Ik heb toen aangifte proberen te doen bij de politie. De officier van politie gaf mij toen aan dat dat niet kon. Immers, mijn broer was voor 1/3 eigenaar van de goederen en derhalve viel er geen aangifte te doen. Zo kon ik ook geen verzekeringszaak er van maken. Uiteindelijk heb ik een lijst van waarde gemaakt en het enigszins kunnen rechtzetten voor mijn zus en ik, maar de goederen waar wij aan gehecht waren kregen we niet.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ongelooflijk hoe familie soms met elkaar omgaat. Vroeger de beste maatjes iemand gaat dood er is geld en BAM.
Achteraf er iets aan doen is lastig wegens bewijslast en dergelijke. Wat nog weleens kan werken, is contact opnemen met een advocaat voor een verzoekschrift tot het leggen van conservatoir beslag. Dat betekent dat op last van de rechter door de gerechtsdeurwaarder inventaris wordt opgemaakt hangende de verdeling. Hier vervolgens goederen aan onttrekken, is een misdrijf en immers staat alles dan zwart op wit. Hoe dan ook lijkt een afdoening in der minne me beter aangezien het toch om een familie gaat en advocaten, rechters en deurwaarders de familiebetrekking doorgaans geen goed doen. Ik zou het eerst zelf proberen op te lossen en daarna eventueel de advocaat een brief laten schrijven dat de goederen terug moeten in de boedel om nader te verdelen. De rechter is wel de allerlaatste stap, tenzij je écht denkt dat er meer dingen gaan verdwijnen.