Moet je gebruik maken van je aow?

Ben je verplicht om aow aan te vragen , stel je bent zeer rijk en kunt je eigen boontjes doppen, en wil de staat niets kosten , mag je dan geen aow nemen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, AOW is geen plicht, maar een recht.
jc54
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik neem aan, dat je AOW/AWW premie hebt betaald van het geld dat je ontvangen hebt als loon of b.v. werkloosheidsuitkering. Vroeger zei een leraar tegen mij, dat het bruto loon je verdienste is. Daar gaan wel belastingen en premies, o.m. voor AOW, maar het bruto loon heb je wel verdiend. Die premie AOW kan je beschouwen als spaarpotje voor je latere AOW-uitkering. Er is toch ook geen reden om spaargeld weg te gooien? Als je meent geen AOW te willen ontvangen, dan had je daarvoor ook niet hoeven te sparen. Maar als je legaal werkt, dan ben je wel verplicht om belasting en premies, inclusief AOW premie, te betalen. Als je het ene betaalt aan premie, dan moet je ook later de AOW ontvangen.
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
De AOW is geen spaarpot. Het bedrag dat nu wordt ingehouden op onze salarissen, via de loonheffing, is voor de AOW'ERS van nu. Het is een omslagstelsel. Of de AOW er nog is en zo ja in welke vorm tegen de tijd dat 'wij' met pensioen gaan, zullen we moeten afwachten. Niets is zo veranderlijk als het weer en de politiek. Min is overigens niet van mij.
Iedere ingezetene van Nederland heeft een opgebouwd recht op een AOW staatspensioen als hij/zij de leeftijd van (tegenwoordig) 67 jaar heeft bereikt.
Iedereen betaalt dan ook mee aan deze Sociale voorziening, arm of rijk.

Dat recht op een volledige AOW kan alleen (deels) aangetast worden als de betrokkene niet of maar ten dele van zijn werkzame leven heeft bijgedragen aan de verschuldigde AOW premies. Bijvoorbeeld door (langdurige) emigratie naar het buitenland of immigratie in Nederland op een latere leeftijd.

Afzien van je recht op AOW kan in principe niet omdat de staatsinrichting daar niet in voorziet. De uitgekeerde AOW bedragen vallen ook onder het belastingregime, er wordt dus ook weer belasting ingehouden.

Wat wel kan, als je in die positie verkeert en die AOW gelden niet nodig hebt, is de ontvangen AOW gelden schenken aan een goed doel of aan de kerk. Als de giften dan ook nog aan een zgn. ANBI erkend doel worden geschonken dan gelden die giften voor de belastingdienst als een erkende aftrekpost en mag de gever de schenking van zijn inkomen aftrekken en dus minder belasting betalen.