Wanneer spreekt men van bendevorming?

Ik ben lid van een discotheek. Vaak gaan wij leden/vrienden in groep over straat en lachen we super veel, zetten wat muziek op (nooit boven de decibel limiet) of zijn we onderweg naar de discotheek of ander evenement. Al enkele keren zijn we door dezelfde persoon tegengehouden die altijd staat te dreigen met 'Als jullie nog 1 keer met zoveel over straat staan te lachen, dan dien ik klacht neer voor bendevorming'. Nu is de vraag, kan me mensen aanklagen voor bendevorming als ze in groep gewoon lachen, muziek luisteren en onderweg zijn? Wij hebben geen wapens, vernielen niets, viseren geen mensen. Wij maken enkel plezier.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4K
tinus1969
8 jaar geleden
Misschien zou je, ipv je druk te maken over de vraag of je wel een officiële bende bent, gewoon wat meer respect voor je medemens kunnen hebben, en minder overlast veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Respect? Dus als je wat muziek afspeelt en lacht heb je geen respect. Gij bent precies een verzuurde mens!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tinus, vraag steller heeft het niet over een bende maar over bende vorming. In Nederland noemen we dit samenscholing. Ik weet niet precies wat de definitie voor bende vorming is in deze bepaalde plaats, hier kan het per gemeente verschillen. Soms is een groep van 3 mensen al genoeg voor een klacht als bende vorming/ samenscholing. Achterliggende gedachte is ook meer om overlast te voorkomen/verminderen. Jongeren hebben het vaak niet door dat wanneer ze praten,lachen of muziek luisteren het geluid soms voor sommige overlast bezorgd. vooral als het in een rustige straat is en het geluid wordt weerkaatst door de huizen. Het komt er in dit geval denk ik op neer om misschien te praten met de klager.
Amadea
8 jaar geleden
Het heeft vermoedelijk ook veel te maken met het tijdstip waarop dit gebeurt. Midden overdag zal niemand dreigen om een klacht in te dienen, maar na middernacht is die kans stukken groter. Dan is het sowieso rustiger op straat en klinken stemmen veel harder door. Als je elk weekend diezelfde jongensstemmen voor jouw slaapkamerraam lol hoort maken kan je daar goed zat van raken...

Het beste antwoord

Als men tijdens het gaan bezoeken van een discotheek samen lacht en muziek maakt kan de groep niet aangeklaagd worden wegens bendevorming, noch in Nederland noch in België.
Afhankelijk van de plaats, de tijd en het aantal decibellen dat geproduceerd wordt door de groep, kunnen personen die het als zeer hinderlijk ondervinden een klacht indienen wegens geluidshinder. Niet omdat het maar een keertje gebeurt, maar wanneer de als overlast voelende pleziermakerij structureel plaatsvindt. De gemeenten kunnen reglementen uitvaardigen inzake geluidsoverlast.
Geluidshinder is een kwestie van hoe men iets beleeft. Wel is bekend dat geluidshinder door een persoon die niet is betrokken bij het “feestgedruis”, sterker en soms irritanter wordt ervaren dan door de personen in de groep die het geluid produceren.
De ene persoon zal het geluid midden in de nacht van de uitlaat van een voorbij scheurende motorfiets als aangenaam en spannend ervaren als hij net het laatste biertje drinkt, een ander ervaart het als storend en onaangenaam lawaai als hij net aan de nachtrust is begonnen.
Muziek wordt door uitgaand publiek meestal wel gewaardeerd, doch degene die zojuist naar zijn zelf gekozen muziek via de radio luistert duidt het aan als lawaai.
Een individueel persoon kan een bepaald geluidsniveau als hinderlijk ervaren, het doet er dan niet toe of dat geluidsniveau onder of boven de in de wet toegestane maximale waarde ligt, zeker als degene het gaat ervaren als treiteren, want dat komt ook voor.

Toegevoegd na 19 minuten:
Belgische gemeenten kennen het systeem van gemeentelijke administratieve sancties. Een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS) is in België meestal een boete, die door een gemeente kan worden opgelegd voor inbreuken op zijn gemeentereglement. Het doel van de GAS is om op lokaal niveau het gevoel van straffeloosheid tegen te gaan door bepaalde minder ernstige gedragingen, die tóch als overlast worden ervaren, af te doen door middel van een administratieve sanctie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Art. 322. Strafwetboek. Elke vereniging met het oogmerk om een aanslag te plegen op personen of op eigendommen, is een misdaad of een wanbedrijf, bestaande door het enkel feit van het inrichten der bende.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dus??