Moet een supermarkt melden dat je betaald voor koopzegels?

Bij Jumbo worden bij het afrekenen diverse zegels "aangeboden" (o.a. boekenzegels en koopzegels). Hierbij wordt niet vermeld dat deze niet altijd gratis zijn. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Ritsuka
8 jaar geleden
ze zeggen netjes 'wilt u ook koopzegels?' en 'spaart u ook (naam)zegel?'
Sparen is anders dan kopen.
Amadea
8 jaar geleden
Een koopzegel is niet gratis. Dat zegt de naam ervan al.

Antwoorden (1)

Het woord KOOP- zegel, zegt al dat je deze moeten KOPEN. Wanneer je iets KOOPT moet je betalen.
Daar is meestal geen misverstand over.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ja, een supermarkt mag deze zegels aanbieden zonder extra te vermelden dat je er voor moet betalen.
Erna55
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
@Erna55, waar baseer je dat laatste op? Volgens is kooprecht in die zin simpel, dat de prijs duidelijk moet zijn, en dat er pas een geldige koop is, als er overeenstemming is over de prijs.
Erna55
8 jaar geleden
Wilt u koopzegels ? Ja dit mag gevraagd worden.
Dat is de vraag van vraagsteller. Omdat de vraagsteller niet begreep dat je er voor moet betalen. Als de klant de zegels te duur vind, kan hij alsnog zeggen : doe toch maar niet.
Wanneer de klant wil weten hoeveel het kost, mag hij het vragen.
Computoon
8 jaar geleden
Inderdaad. Het begrip "koopzegels" houdt automatisch al in dat ervoor betaald moet worden. Anders waren het geen Koopzegels.
Amadea
8 jaar geleden
Het principe van koopzegels is dat wanneer je daar een heel boekje van bij elkaar gekocht hebt, je daarvoor in geldwaarde meer krijgt dan dat je voor die zegels hebt betaald. Uiteindelijk word je daar dus een heel klein beetje rijker van, in plaats van armer.