Is het strafbaar om je voor te doen als parkeerwachter en parkeergeld te vragen op een openbaar terrein?

Iedereen kent de urban myth wel van de parkeerwachter bij de Zoo in Bristol.

Maar stel ik zou een slagboompje neerzetten bij een openbaar vrij parkeren terrein en zou elke bezoeker €5,- per dag rekenen. De meeste mensen zullen dit vrijwillig betalen, als ze niet willen betalen en ik laat ze alsnog het terrein op is er niets aan de hand.

Mensen stellen vaak geen vragen en trekken gewoon de portemonnee en als ik er sta alsof het de normaalste zaak van de wereld is heeft 99% geen argwaan.

Zou het strafbaar zijn om dit te doen?
En onder welke strafrecht wet zou dit vallen?
Even buiten het feit om dat deze "extra" inkomsten al dan niet gemeld worden bij de belasting.

De myth:
http://agaaths-weblog.50plusser.nl/?page=article&warticle_id=84862&Parkeerwachter-wordt-miljonair#.VY382hvtlUY

8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kort en krachtig: dit is verboden!!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat was de vraag niet precies Bettona, men wil weten op basis van welke wet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Pelle, er zijn twee vragen, is dit verboden en onder welk strafrecht valt dit. De hoofdvraag is of het strafbaar is. De vraag of het verboden is, heeft Bettona verwoord, al wordt er geen reden gegeven. Maar goed, dit is het gedeelte voor reacties, niet voor antwoorden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het afsluiten van een openbaar terrein is vergunningsplichtig. Het is dus strafbaar om het 'zomaar' te doen. Geen idee welk artikel oid. Daarnaast ben ik het met wrk132 eens, het is oplichting, naast bovenstaande, ook onder andere omdat je mensen die vrijwillig betalen, laat betalen, en je mensen die dat niet willen gewoon doorlaat. Uit: http://kassa.vara.nl/discussies/discussie/vadetail/entree-heffen-voor-een-braderie/cpagina/15/
Zowel het organiseren van een evenement op de openbare weg als het heffen van entree daarvoor, is vergunningsplichtig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
art. 326 wetboek van strafrecht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Heer Voldemort, geeft je de mensen ook nog een betalingsbewijs? Zo niet dan wordt het nog een hele klus om het te bewijzen, wie, hoe vaak en voor welk bedrag.
Hooguit via een heterdaadje bij de laatste klant die jou betaalt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerVoldemort, geeft je moet zijn geef je (ik schreef eerst u, vandaar die "t").

Antwoorden (3)

Uiteraard is dit strafbaar! Zou je dit daadwerkelijk doen, dan pleeg je meerdere strafbare feiten.
Je misleidt mensen door de zaken anders voor te stellen dan ze zijn, indien jij aangeeft dat het jouw recht is om geld te incasseren zodat zij hun auto daar mogen parkeren. Je levert dus een dienst die er feitelijk niet is omdat de grond waarop de parkeerplaats zich bevindt, niet jouw eigendom is. Het is namelijk openbaar/publiek terrein en dan mag iedereen er staan zonder te betalen.
Je maakt je ook schuldig aan afpersing. Mensen mogen er namelijk alleen staan als ze jou betalen. Zo pers je hen hun geld af.

Misleiding en er geld voor verlangen betekent dat je mensen benadeelt om er zelf rijker van te worden en dit valt onder de noemer oplichting. Oplichting staat vermeld in het wetboek van strafrecht. In normale taal is er sprake van oplichting als je niet volgens de wet handelt in het behalen van voordeel door anderen te misleiden, door een andere voorstelling van zaken te geven dan ze daadwerkelijk zijn. Je misleidt de mensen door je voor te stellen in een andere hoedanigheid in dit geval.

Zou je bijv. ook een bord plaatsen waarop je aangeeft dat parkeren alleen mag indien de mensen € 5,- betalen, dan is dit ook een vorm van fraude. Van de inkomsten moet iedereen die een dienst aanbiedt namelijk aan de belasting bijdragen en die ontduik je op deze manier omdat je nergens aangemeld staat als rechthebbende en daarmee belastingplichtige daarvoor.

Je bent al strafbaar als je iemand alleen al zou vragen om jou geld te geven om daar te mogen staan. Indien diegene jou zou aangeven bij de politie en je dus geen geld zou hebben gegeven, ook dan is de poging tot oplichting strafbaar en zal je worden aangehouden

De rechter bepaalt vervolgens aan welke artikelen van het wetboek van strafrecht je je hebt schuldig gemaakt en zal daarop de strafmaat bepalen.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In dit antwoord staan zoveel zaken die er niets mee te maken hebben, dat ik niet weet waar ik moet beginnen.
amc
8 jaar geleden
De vraag was óf dit strafbaar was en ik heb alleen uitgelegd waarom en waar je je precies strafbaar aan maakt. Je hebt er tenslotte niets aan zonder onderbouwing. Alleswat ik aangaf heeft er dus wel degelijk mee te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De uitleg en dus ook de onderbouwing kloppen van geen kant. De uitleg en onderbouwing waarom hetgeen Heer Voldemornt voorlegt een eventueel strafbaar feit zou zijn is al niet in orde. Ook bepaalde definities die je geeft van oplichting, misleiding en fraude kloppen niet.
Een aanhouding kan niet plaatsvinden, hooguit staandehouding op grond van ex art. 128, lid 1 Sv.
Een rechter bepaalt niet aan welke artt men zich schuldig heeft gemaakt, hij kijkt alleen of de verdachte zich schuldig heeft gemaakt aan de wetsovertreding(en) die de verdachte ten laste word(t)(en) gelegd aan de hand van het dossier dat hij krijgt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Afpersing is een bijzondere vorm van diefstal in combinatie met geweld en/of bedreigingen.
Dan gaat het niet om een klein bedragje voor een nepparkeerplaats maar men eigent zich goederen toe en laat deze afgeven als gevolg van geweld of bedreiging.
Ik zou het niet op afpersing gooien maar eerder op oplichting (326SR). Door het plaatsen van een slagboom en daarbij gaan zitten neem je al een valse hoedanigheid aan, het lijkt namelijk alsof het heel normaal is dat je betaald.

Daarnaast kan afhankelijk van de APV ook nog sprake zijn van het aanbieden van diensten, of venten, maar dit verschilt per gemeente.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Valt inderdaad niet onder afpersing en/of fraude, dat is echt klinkklare nonsens. Meer dan een waarschuwing en een bekeuring, als die al gegeven zal worden, levert het niet op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Plus: In dit geval zou inderdaad alleen Artikel 326 van het Wetboek van Strafrecht (Sr) van toepassing kunnen zijn.
In het art. worden o.a. genoemd: zich wederrechtelijk bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels.
Dit komt voor Heer Voldemort met deze ludieke actie aardig in de buurt. Geen paniek, nadat je je hebt geïdentificeerd en een proces verbaaltje is opgemaakt mag je gewoon naar huis. Je wordt echt niet aangehouden.
Jazeker.

U voert een baan uit, terwijl u niet de juiste diploma's hebt en niet bent ingeschreven bij de politite/parkeerwachters ect

Toegevoegd na 17 minuten:
Correctie:

U doet zich voor als ambtenaar is functie, en dat is strafbaar