Waar gaat de erfenis heen van iemand die samenwoont maar geen testament heeft?

De ene partner heeft een testament, de andere niet. Als degene zonder testament overlijdt gaat het geld en/of onroerend goed dan naar de overblijvende partner of naar zijn/haar familie? Er is geen samenlevingscontract gemaakt. En kan de begrafenis/crematie betaald worden van het geld dat de overledene op zijn/haar bankrekening had staan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

De partner is geen erfgenaam in dit geval, dat is de familie (in de eerste plaats de kinderen).
De erfgenamen zijn verantwoordelijk voor het betalen van de begrafenis en mogen dat doen uit de erfenis, dus uit het geld op de bankrekening.
tinus1969
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
+
Zelfs mét een samenlevingscontract (niet te verwarren met een partnerregistratie) gaat de erfenis naar de familie. Wil je dat anders, dan is een testament noodzakelijk !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn geen kinderen en de naaste familie (een zus) van diegene zonder testament woont in het buitenland. Wie is er dan verantwoordelijk voor de ter aarde bestelling en hoe gaat de betaling daarvan?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
In eerste instantie is die 'zus van' verantwoordelijk. Aanvaard zij de verantwoordelijkheid én daarmee de erfenis niet, dan vervalt de verantwoordelijkheid aan de burgemeester voor de begrafenis en de erfenis aan het rijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus ook al wonen die mensen jaren en jaren samen, toch is de gemeente aansprakelijk voor de begrafenis als de buitenlandse familie er geen verantwoordelijkheid voor neemt. Is dat niet eigenaardig of heb ik jou verkeerd begrepen?
tinus1969
8 jaar geleden
@zondag - dat klopt, maar dan krijg je wel een minimale begrafenis. Dus als de partner persoonlijke wensen heeft, moet ze het zelf regelen.
Computoon
8 jaar geleden
Als geen nabestaanden bekend zijn of de erfgenamen de uitvaart niet willen of kunnen regelen, zal de gemeente de uitvaart regelen en betalen. Ze zal daarna echter proberen de kosten op de erfgenamen te verhalen om te vermijden dat de uitvaart ten laste van de belastingbetaler komt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Computoon, @Ozewiezewoze heeft geschreven dat als de gemeente de uitvaart moet regelen de staat de erfenis krijgt dus de gemeente moet dan daar proberen zijn geld terug te halen. Maar ik vind het eigenaardig dat degene met wie de overledene samen heeft gewoond in het hele verhaal niet voorkomt. Hij/zij erft niets en hij/zij betaalt ook niets. Rare wet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Natuurlijk zal de gemete, wanneer ze beseft dat een overledene nog vrienden of relaties heeft deze bij het proces betrekken/het aan hen over laten. Maar formeel zijn zij verantwoordelijk. Ook zal de gemeente eerst verder zoeken dan alleen de zus. B.v. een verre neef of nicht wil wellicht de verantwoordelijkheid dragen. Merk wel op dat het om een SAMENLEVINGscontract gaat. Dat hoeft helemaal geen relatie te zíjn. Wanneer jij b.v. besluit om met je baas te gaan samenwonen dan kan dat. Maar dat wil niet zeggen dat je baas dan plots de erfenis krijgt, of met een begrafenis opgescheept moet worden. In strikt formele zin dan . Daarom is het ook zo belangrijk dit soort dingen bij leven goed te regelen.