Is een BSO via een "lus om de wet" op te zetten?

Eerder vroeg ik al naar de mogelijkheden voor een BSO op te richten. De eisen zijn iets hoog voor ons om aan te voldoen. Nu vroegen wij ons af, of dit via een lus om de wet nog op te richten is, maar dan als iets anders als een BSO groep.
Zeg maar in de vorm van een 'Buitenschoolse activiteiten club" na schooltijd. Het principe is heel anders, alleen werken we dan niet als BSO, maar als activiteiten club / vereniging, waar er in onze woonplaats genoeg van zijn.

8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is een reden waarom de eisen streng zijn
wilkers
8 jaar geleden
Klopt, dat snap ik. Punt is nu dat er welzijnsorganisaties ook buitenschoolse activiteiten aanbieden, met stagiaires en vrijwilligers. Het concept is precies hetzelfde, alleen heet het geen BSO en zien ouders het ook niet als BSO. Ze maken wel gebruik van het opvang gemak.
Er zit hier zelfs een organisatie die kinderen bijna de hele dag opvangt (1x per week in de vakantie) die puur op vrijwilligers draait. Ook daar zitten wat ik weet geen pedagogische medewerkers op en het is heel populair en niemand die erover klaagt.
Erna55
8 jaar geleden
Er wordt niet over geklaagd omdat het geen BSO is.
Er wordt niet over geklaag omdat ze niet zeggen een BSO te zijn. Welzijnsorganisaties die met vrijwilligers en stagiaires werken.... wat is daarover te klagen ? Wanneer je een BSO wilt stichten, dan geldt de wet BSO.
Wanneer je een kaartclub wilt oprichten, doe dat. Maar gebruik niet de term BSO. Zorg dat er geen verwarring ontstaat tussen BSO en je nieuwe club.
Erna55
8 jaar geleden
Ik kan niet vinden dat je er eerder naar gevraagd hebt...
Poet
8 jaar geleden
Wellicht kun je goedkoper uit zijn door een goedkoper pand te huren. Is er een scouting in de buurt? Is er een sportkantine?
Het voordeel is dat die vaak al voldoen aan de meeste eisen, een keuken hebben en de hele week leeg staan als jullie juist de BSO draaien. Ik weet dat er hier door een BSO een scoutinggebouw wordt gehuurd voor 500 euro per maand.
Poet
8 jaar geleden
Hier wordt er ook nog een kinnderboerderij als BSO gebruikt
wilkers
8 jaar geleden
Locatie is het grootste probleem niet. Ons netwerk is daar groot genoeg voor. Dank jullie wel voor deze tips, we zullen buiten deze post het woord BSO niet in de mond nemen. :-)

Het beste antwoord

Je kunt niet via een "lus in de wet" een BSO oprichten die niet aan de wettelijke eisen voldoet.

Je mag elke club oprichten die je wilt, maar claim niet dat het een BSO is.
Je kunt een speel-club oprichten. En dan hou je je aan de wetten die voor clubs en verenigingen gelden.
Zie hiervoor : http://www.notaris.nl/een-stichting-of-vereniging-oprichten
Erna55
8 jaar geleden
wilkers
8 jaar geleden
Precies, we zijn dan geen BSO, zeggen dit niet te zijn, maar doen in principe hetzelfde.