Mag iemand voor een particuliere uitrit parkeren ?

Omdat er in onze buurt adressen zijn waar meer dan twee auto's in bezit zijn en hun eigen oprit bij hun tuin getrokken hebben kunnen wij regelmatig niet meer voor ons eigen huis parkeren omdat het vol is in de straat. Wij zijn dus van plan om van onze voortuin oprit te maken. De oprit komt meteen op de straat uit. Mag iemand met zijn/haar auto zijn die oprit blokkeren ?

Toegevoegd na 23 minuten:
Er is geen stoep langs onze tuinen. Die gaan meteen over in de straat. Voor het aanleggen van een oprit hoeven wij alleen maar ons eigen hekje weg te halen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
6.1K

Antwoorden (3)

voor een 'officiele' oprit mag je niet parkeren. Dat zie je aan waar de stoep, of andere wegbegrenzing, een uitritconstructie heeft.

Wil je dus vanaf de weg over de stoeprand je voortuin in, en daarbij de stoeprand in situ laten, dan is dat geen oprit, maar gewoon een bestrate voortuin.
Voor een officiele oprit met uitwegconstructie moet je een vergunning aanvragen bij de gemeente. Pas dan mogen de mensen er ook niet meer parkeren.

Informeer eens bij je gemeente hoe dat zit met het parkeerprobleem. Met het opofferen van je eigen tuin ga je mijns inziens proberen andermans problemen (namelijk veel auto's hebben, en deze niet meer op eigen terrein kunnen parkeren) proberen op te lossen

Toegevoegd na 35 minuten:
Je moet hoe dan ook je verharding van eigen terrein naar gemeentegrond moeten aanpassen. Pas dan is het een officiële oprit en dus mogen pas dan mensen er echt niet voor parkeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat ligt er aan. Als de oprit officieel is, dus door de gemeente goedgekeurd, dan niet.
Als de oprit illegaal is, dan wel. Je kunt dan zelf door de gemeente verordend worden om e.e.a. in de oorspronkelijke staat terug te brengen, mét zelfs de kans op een boete.
jc54
8 jaar geleden
Of je voor een inrit of uitrit mag parkeren wordt geregeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). In artikel 24 wordt bepaald:
De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
a. bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan;
b. voor een inrit of een uitrit;
In artikel 1 wordt geen definitie gegeven van een inrit en een uitrit. Het is niet afhankelijk van de vergunning van de gemeente of de inrit of uitrit als zodanig wordt beschouwd volgens het RVV. Dus al heb je geen vergunning, dan zullen bestuurders niet voor je uitrit mogen parkeren. De gemeente kan natuurlijk wel vragen om een vergunning,