Hoeveel is momenteel de erfbelasting voor samenwonenden?

Stel je woont samen. Er is geen samenlevingscontract. Er is wel een testament. Hoeveel erfbelasting moet de overblijvende partner betalen en wordt die belasting meteen bij het uitbetalen van de geldsom al afgetrokken of moet je die som apart bij de belastingdienst opgeven en krijg je er dan een aanslag over?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
Ivana
8 jaar geleden
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/erven/erfenis_krijgen/hoeveel_erfbelasting_moet_u_betalen/

Het beste antwoord

Als je zonder samenlevingscontract meer dan 5 jaar gezamenlijk op een adres staat ingeschreven, dan val je voor de belastingdienst ook voor erfbelasting onder partner.

Dan is het tarief 10% of 20% voor het bedrag boven de € 121.296
en er is een vrijstelling van € 633.014

Anders val je onder de restgroep:
Dan is het tarief 30% of 40% voor het bedrag boven de € 121.296
en er is een vrijstelling van € 2.111
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zondag
8 jaar geleden
Ik snap het niet helemaal geloof ik. De vrijstelling op de erfenis is € 633.014. Dat is dus meer dan een half miljoen. Erf je bovenop dat bedrag nog eens maximaal € 121.298 dan betaal je daar 10% over en erf je nóg meer dan betaal je daar 20% over? Of interpreteer ik alles helemaal verkeerd?
fisbel
8 jaar geleden
U heeft het goed geïnterpreteerd.
zondag
8 jaar geleden
@iHave jammer dat je er niet bij vertelt of die belasting direct ingehouden wordt maar daar er pas boven meer dan een half miljoen belasting ingehouden wordt zit ik daar niet mee. ;)