Wat betekent dubbele causaliteit in het Strafrecht?

Art. 308 Sr vereist bijv. een dubbele causaliteit, maar wat betekent dit? Zie ook art. 6 WVW

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
6.5K

Antwoorden (1)

Artikel 308, Wetboek van Strafrecht, luidt:

1. Hij aan wiens schuld te wijten is dat een ander zwaar lichamelijk letsel bekomt of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van zijn ambts- of beroepsbezigheden ontstaat, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie.

2. Indien de schuld bestaat in roekeloosheid, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

Artikel 6, Wegenverkeerswet 1994, luidt:

Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.

(einde artikeltekst)

Niet alleen het ongeval moet te wijten zijn aan het gedrag van de veroorzaker van dat ongeval, het letsel of de dood van het slachtoffer van dat ongeval moet op zijn beurt te wijten zijn aan dat ongeval.

Er is dus sprake van twee oorzaken, dubbele causaliteit:

Schematisch:

gedrag --> ongeval --> letsel/dood
oorzaak 1 --> gevolg 1 = oorzaak 2 --> gevolg 2

Toegevoegd na 5 minuten:
Die laatste zin moet alsvolgt worden gelezen:

Oorzaak 1 leidt tot gevolg 1.
Gevolg 1 is (gelijk aan) oorzaak 2.
Oorzaak 2 leidt tot gevolg 2.
Antoni