Neemt het gebruik van homeopathische middelen af nu alleen nog bewezen werkingen op de producten mogen staan?

Homeopathische middelen bewezen informatie

Poet
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Nee, eerder neemt het nog toe, want er komen steeds meer kwakdenkers die hun uiterste best doen de gangbare geneeskunde in een zwart daglicht te stellen.

Reclame voor de veronderstelde werkzaamheid wordt vooral mond tot mond / peer to peer overgegeven, vooral via Internet. En het is heel erg moeilijk zoniet onmogelijk aan te pakken of te bestrijden.
We weten al tientallen jaren dat homeopathie (wat NIET hetzelfde is als natuurgeneeskunde / fytotherapie !) niet werkt en niet KAN werken, en toch blijven mensen er massaal intuinen. Hoop doet tenslotte leven, en het placebo-effect is OOK een uitstekend geneesmiddel, al is het niet of moeilijk zonder omweg aan te wenden.

Er zijn ook op wereldschaal nauwelijks mensen minder in een of andere god gaan geloven ondanks dat we inmiddels steeds beter weten hoe de wereld in elkaar steekt. Feiten staan hardnekkig geloof niet in de weg, op geen enkel gebied.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Poet
8 jaar geleden
Marleen: ja maar ik zoek eel naar iets van cijfers / bron
ronron1212
8 jaar geleden
@marleen Volgens mijn neemt het geloof in god af. Maar kun je ook onderbouwen wat je zegt.
Ik benader de vraag door te kijken naar hoeveel Nederlanders gebruik maken van alternatieve genezers. Dat doe ik omdat ik daarmee gebruik kan maken van gegevens van het CBS. Ik doe daarbij de aanname dat er een samenhang is tussen het gebruik van alternatieve geneesmiddelen, zoals homeopathische middelen en het bezoek aan alternatieve genezers. Die relatie hoeft er natuurlijk niet te zijn en als hij er niet is dan slaat mijn antwoord nergens op.

Maar, uitgaande van wel een relatie, zie je bij de eerste link dat het aantal bezoekers van alternatieve genezers procentueel gezien de laatste jaren vrijwel gelijk blijft. Dat zou dus betekenen dat dit voor de geneesmiddelen ook geldt.

De tweede link geeft nog wat meer informatie, maar niet door de tijd gezien. Ik heb verder niet uitputtend gezocht op geneesmiddelen gebruik dus mogelijk is er extra informatie beschikbaar. Maar dat laat ik aan jou.