Wat is de wapenwet over messen?

Ik wil zelf een mes gaan maken daarbij hou ik me natuurlijk wel aan de wet. Alleen weet ik niet wat nou de maximale eisen zijn die je mes mogen zijn.(lengte enz.) Op internet vind ik denk ik dan de goede wapenwet over messen maar dan staat onder aan dat het dan alweer van een paar jaar geleden is. Zelf weet ik dat hij maar 1 snij kant mag hebben maar daar heb je natuurlijk nog niet genoeg aan. Hopelijk kunnen jullie mij meer vertellen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je mag maken en aan de muur hangen wat je maar wil. Alleen als je er mee het huis uit wilt, zul je je aan de wapenwet moeten houden.
Thecis
8 jaar geleden
@Marleen, je mag niet zomaar van alles aan de muur hangen. Zelfs daar zijn regels voor. Ik heb daar niet zo snel een verwijzing voor, maar volgens mij moet je je dan nog aan de volgende dingen houden:
- de betreffende wapens mogen niet verboden zijn
- de betreffende wapens mogen niet scherp zijn
- ze moeten zodanig aan de muur bevestigd zijn dat ze niet zo maar los gehaald kunnen worden (ofwel, je mag ze niet zo maar van de muur af kunnen pakken om te gebruiken).
Reddie
8 jaar geleden
@Thecis, ik denk dat je ongelijk hebt. Wat dacht je van simpele keukenmessen. Die moeten echt wel scherp zijn.
Thecis
8 jaar geleden
@Reddie
yup, maar die vallen niet onder de wapenwet omdat ze maar aan 1 kant geslepen zijn. De omschrijving van verboden messen staat in mijn antwoord hieronder, of liever gezegd, in de wapenwet onder categorie I en IV messen. Maar keukenmessen mag je ook niet zomaar op straat meenemen. Je mag ze inderdaad wel thuis hebben. Mijn aanvulling op Marleen was omdat ze aangaf dat je alles aan de muur mag hangen, zo lang je het maar niet op straat mee neemt. Maar zelfs daar zitten restricties aan.

Het beste antwoord

De volgende site is 29 juli 2015 bijgewerkt:
http://www.militaria4you.com/paginas/samenvatting-wapenwet-m.b.t.-messen.php

1°. stiletto's, valmessen en vlindermessen, een en ander indien het lemmet:
a. meer dan een snijkant heeft,
b. 7 cm of langer en 14 mm of smaller is,
c. 9 cm of langer is,
d. of van een stootplaat is voorzien.
(voor verdere dingen daar even lezen, is veel om te kopieren)
Dit is een uitreksel van de wapenwet voor messen 2015 en is gemakkelijk te lezen.

De volledige wet staat hier weergegeven:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0008804/geldigheidsdatum_30-07-2015
Maar dit leest wel minder gemakkelijk
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de reactie snap het nu helemaal!