Stel je bent ontslagen na 20 jaar dienstverband, dan krijg je toch ww aan de hand van je laatst verdiende loon?

Zo rond de 20 maanden lang 70%?
Wat nu als je na 1 maand werk vind voor een maand of 4, maar met een veel lager salaris dan dat je 20 jaar lang hebt ontvangen.
Wat gebeurt er dan met je uitkering als je na die 4 maanden weer een ww krijgt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Cryofiel
8 jaar geleden
Het is een misverstand dat de WW 70% van je laatstverdiende inkomen zou zijn. In principe is dat wel zo, maar ten eerste is de WW gemaximeerd, ten tweede tellen niet alle inkomensbestanddelen mee in de WW-definitie van 'laatstverdiende inkomen'.
paulus811
8 jaar geleden
Het is ook niet het laatst verdiende loon, maar een gemiddelde over de laatste 12 maanden.
Cryofiel
8 jaar geleden
Oh ja, klopt. In mijn gevallen (ben twee keer werkloos geweest) kwam dat zo'n beetje op hetzelfde neer. Maar 70% daarvan? No way...!

Antwoorden (2)

Volgens mij val je weer terug in je oude recht op ww; dwz je krijgt opnieuw 38 maanden ww gebaseerd op je hogere loon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
maximaal 24 maanden is verandert op 1 juli 2015
Beste Patcat,

Je wilt graag weten hoe hoog je WW-uitkering zal zijn als je weer werkloos wordt nadat je bent gaan werken voor een baan met lager salaris.
Ik ga ervan uit dat het gaat om een situatie na 1 juli 2015.

De wetgever heeft rekening gehouden met deze situatie want je hebt dan mogelijk recht op het garantiedagloon.
Bij het garantiedagloon neemt UWV het oude, hogere inkomen als basis voor de WW.
De volgende voorwaarden gelden voor het garantiedagloon:

- Je hebt minimaal 1 jaar gewerkt in je oude baan, voordat je werkloos werd.
- Na deze baan had je recht op WW-uitkering.
- Je gaat in een nieuwe baan werken waardoor je WW-uitkering eindigt.
- Je wordt weer opnieuw werkloos, je vorige WW-uitkering wordt niet voortgezet maar je hebt wel recht op een nieuwe WW-uitkering. Ze hier: http://bit.ly/1uiHvqa wanneer je een nieuw recht opbouwt.
- Deze nieuwe uitkering start binnen 1 jaar na het begin van de vorige WW-uitkering.

In de vraag heb je het ook over de duur van de WW-uitkering. Ik wil graag opmerken dat er vanaf 1 januari 2016 nieuwe regels komen met betrekking tot de duur van je WW. Deze vind je hier: http://bit.ly/1HJ5lCM.

Actuele informatie over het garantiedagloon vind je hier: http://bit.ly/1P3JHKL.

Met vriendelijke groet,

Mariël
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare