Mag ik een DVD (uit)lenen?

Op de achterkant van een DVD-hoesje en op het opstartscherm staat dat de DVD niet zonder toestemming van de auteursgerechtigden gekopieerd, verhuurd of uitgeleend mag worden. Is het lenen van een DVD van een familielid/vriend verboden? Graag bronvermelding gebruiken in de beantwoording!

8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wie gaat dit nou controleren?

Het beste antwoord

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/

Deze site geeft een uitgebreide uitleg over de thuiskopie in het Nederlandse auteursrecht en is geschreven door een ICT-jurist.

Uiteraard mag je een DVD uitlenen en niemand komt dat te weten of zal je hiervoor aanklagen. Zolang die ander de DVD niet gaat copieëren is er niets aan de hand...luisteren naar de muziek die erop staat is niet verboden, daar is de DVD voor.
Zou die ander nu de DVD gaan copieëren en hem verkopen aan anderen en er zo een lucratief handeltje van maken...ja, dat is natuurlijk niet de bedoeling en is broodroof van degene die het auteursrecht heeft. Daarvoor waarschuwen ze dus.

Het is toegestaan om voor eigen studie of oefening te copieëren van een werk waarvoor niet is betaald aan de auteur, mits het legaal verkregen is. Als jij dus die DVD gekocht hebt, mag je er voor thuisgebruik wel van copieëren en ook als je een DVD huur of leent kan je ervan copieëren. Deze KOPIEmag echter NIET aan anderen beschikbaar gesteld worden.

De wet zegt niet dat je alleen als rechtmatige eigenaar een kopie mag maken. Ook zegt de wet zelfs niet dat het origineel rechtmatig geplubliceerd of aangeboden moet zijn.
Het Europese Hof van Justitie heeft echter wel bepaald dat de wet wél zo gelezen moet worden. Downloaden uit illegale bron is daarmee verboden geworden. Tegenwoordig is het echter vrijwel onmogelijk om na te gaan of degene die een kopie maakt wel in het bezit van het origineel was....we maken allang geen kopies meer met carbonpapier ;-) Hiervoor was de wet namelijk in het leven geroepen. Zeker nu met internet wordt het lastig voor de auteurs omdat iedereen gewoon downloadt en zolang het copyright erin wordt meegenomen is er meestal niets aan de hand.
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Inderdaad mag dit officieel niet, althans niet gratis. Op grond van art. 15c Auteurswet vormt uitlenen weliswaar geen inbreuk op het auteursrecht, maar dan moet je wel een 'billijke vergoeding' betalen aan de rechthebbende, degene die dus het auteursrecht van de dvd bezit.
Dit vormt de grondslag voor o.a. Bibliotheken om hun materiaal te kunnen uitlenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is formeel juist maar natuurlijk een volkomen dode letter. Wie zal dat ooit controleren, laat staan vervolgen. De politie heeft wel wat beters te doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mij lijkt het lenen van een familielid, vriend of kennis iets heel anders dan wanneer er een bedrijf of wat voor organisatie dan ook bij betrokken is. Volgens mij mag het dan ook gewoon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je mag er ook geen mensen voor laten betalen... Maar ik neem aan dat je bedoelt 'zonder dat de filmmaatschappij daaraan verdient'. Maar er zal niemand moeilijk doen over 'uitlenen in huiselijke kring' (waar ook andere mensen buiten je eigen huis onder vallen) zolang je maar niet een soort bieb wordt.