is dit mess legaal in nederland?

Hallo,
Ik wil graag dit mes kopen uit Amerika. Ik twijfel alleen of hij legaal is. Ik wordt niet echt wijzer uit de wapenwet. Kan iemand mij helpen?

Alvast Bedankt

Het mes: http://www.sogknives.com/seal-strike-black-tini-deluxe-sheath.html

Toegevoegd na 7 minuten:
En als ik hem zou kopen hoe komt ie door de douane? Moet ik dan invoerrechten betalen of gokken dat hij er niet tussen uit gepikt wordt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Amadea
8 jaar geleden
Is 'out of stock', dus voorlopig kan het sowieso niet.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Dit vind ik altijd leuke vragen :-) Lekker zoeken in wetboeken. Ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt.

Het beste antwoord

Het mes dat jij wilt hebben valt onder categorie IV van de wet wapens en munitie.
Waarom?
Het is geen: Stiletto, Valmes, Vlindermes, Vilmes of Ballistisch mes. Deze wapens vallen allemaal onder categorie I.

Dan blijft over:
Artikel 2, categorie IV lid 1: blanke wapens waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder categorie I.

Dan over het bezitten:
Artikel 26, lid 5
Het is personen die de leeftijd van achttien jaren nog niet hebben bereikt verboden een wapen van categorie IV voorhanden te hebben.

Dit betekend dat iemand die onder de 18 is zo'n wapen niet voor handen mag hebben. Voor handen betekend dat je het niet mag bezitten. Ook niet in een kast met de deur op slot. Iemand van 18 jaar of ouder wel.

Artikel 27, lid 1
Het is verboden een wapen van de categorieën II, III en IV te dragen.
Dit betekend dat je het wapen niet mag dragen, ongeacht de leeftijd. Nou ben ik er niet zeker van of dit betekend dat hij ook niet onder in je tas mag zitten.

Artikel 31, lid 4
Het is verboden een wapen van categorie IV over te dragen aan een persoon die de leeftijd van achttien jaren nog niet heeft bereikt.
Spreekt voor zich, niemand mag zo'n mes kopen en aan een minderjarige geven of verkopen.

Dus kort door de bocht: Ja het mes is legaal, Ja je mag het hebben als je minstens 18 bent. Nee je mag het niet mee nemen op straat.

Dan de douane. Omdat het geen verboden wapen is zal het niet in beslag genomen worden. Hoewel er enigzins verwarring geschept word op deze site: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/reisbagage/vanuit_een_niet_eu_land/bijzondere_producten_en_huisdieren/wapens_en_munitie_speelgoedwapens_en_nepwapens
Hier worden namelijk "messen" in het algemeen genoemd. Maar dit klopt dus niet.

De kosten:
Zoals ik het nu zie, is dat mes $127 = €116,38 ik verwacht niet dat daar nog €33,62 aan bezorgkosten bij komt, dus je betaald dan alleen 21% btw, over het product zelf en dat is dan €24,44.

Kan je dit mes bestellen in een EU land hoef je geen BTW te betalen bij invoer, deze heb je dan al betaald bij de shop.
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Met dragen wordt bedoeld dat het binnen handbereik is (in je hand, of in je broekzak), onder in je tas hebben wordt omschreven als het voorhanden hebben (wel bereikbaar, maar je kunt het niet direct pakken).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea (heb het verhaal niet gelezen). Maar mag dat dan wel? In je tas hebben? Of in je dashboardkastje?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke hartstikke bedankt, hier kan ik wat mee.