Mag de politie apparatuur innemen welke gebruikt is bij een illegaal openbaar feest?

Wanneer de politie afkomt op een illegaal feest, bijvoorbeeld in het bos, is de politie dan gerechtigd apparatuur zoals een aggregaat en geluidsboxen in te nemen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, als bewijsmateriaal!

Antwoorden (2)

Ja dat mogen ze alleen als het gehuurd is bij een bedrijf mag de eigenaar het zo weer ophalen is het prive eigendom heb je pech
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo, Dankuwel voor uw antwoord. Heeft u misschien een bron waaruit blijkt dat bij gehuurde apparatuur de wettelijke eigenaar het 'zo weer kan op halen'? Alvast bedankt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eigen ervaring verhuurder is namelijk niet verantwoordelijk voor wat er met de spullen gedaan word.
Is als bij een autoverhuurbedrijf de boete is voor jou en niet de verhuurder
Ja, deze spullen kunnen in beslag worden genomen.

Gronden voor inbeslagname (algemeen):

Op grond van artikel 94 Sv kunnen voorwerpen in beslag genomen worden:

om de waarheid aan de dag te brengen
om wederrechtelijk verkregen voordeel aan te tonen
ter verbeurdverklaring
ter onttrekking aan het verkeer

In het geval van het illegale feest kan de apparatuur worden meegenomen als waarheidsvinding en daarna mogelijk na een verbeurdverklaring vernietigd worden. Het strafbare feit is immers gepleegd dmv de apparatuur.

Wat betreft huurspullen; het is maar de vraag of en zo ja de spullen dan terug gaan naar de verhuurder. De verhuurder zal u in elk geval aansprakelijk stellen als de apparatuur niet op de afgesproken datum terug wordt gebracht. Levert toch een flink risico op.
AlphaLimaSierra