auteursrecht in verband met een bloem onderin kan dat?

ik heb een tekstbord gemaakt waaronderin een bloem staat die iemand anders ook al eens gebruikt heeft. Ze claimt nu 250 euro per dag dat deze op mijn site heeft gedaan, in mijn geval 14 dagen.
Kan dat zomaar? De bloem is door mij op internet gevonden en daar heb ik zelf een sticker van gemaakt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op internet "vinden" kan niet zomaar ; alles wat op internet staat IS van iemand en daar heeft iemand het auteursrecht op. Tenzij nadrukkelijk vermeld is dat dit niet zo is.
Andermans intellectueel eigendom gebruiken is niet een kwestie van vinden, maar officieel van diefstal danwel inbreuk maken op het auterusrecht. En daar kun je lelijk je neus mee stoten....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Idd altijd vervelende kwesties, Degene die 250 eist heeft het niet ook al eens gebruikt. Die is de maker of beter gezegd de rechthebbende van die foto (althans dat stelt deze, het zou ook kunnen zijn dat dat niet eens zo is en het volledige oplichting is). Maar als het wel de maker is staat deze in zijn recht en probeert jou nu via dreigementen te laten betalen.

Antwoorden (1)

Lastig, want nee, je mag niet zomaar een plaatje van internet halen en dat voor eigen gebruik aanwenden. Zeker niet als het HAAR plaatje was.

Maar als jij deze te goeder trouw hebt gebruikt en niet voor commerciële doeleinden -die ook nog eens in haar vaarwater zaten- , zal het zo'n vaart niet meteen lopen.
Weghalen, je excuses aanbieden, en voortaan vrij materiaal gebruiken of je eigen materiaal maken en niet meer jatten zou voldoende moeten zijn.

Zeker niet zomaar betalen ; als ze er ECHT werk van wil maken, zal ze daarvoor een advocaat moeten inschakelen en dat is nogal een procedure, die niet per definitie voor haar positief resultaat zal hebben. Grote kans dus dat het met een sisser afloopt.